29 November 2011

boutique office?

En dag går jag genom slumkvarteren i SoHo. Fort, för såna ställen gör mig skraj. Jag noterar detta plakat. Begreppet "boutique". Boutique office. Jag är lite enkelspårig och har inte riktigt fattat begreppet boutique i såna här sammanhang. Undrar hur kontoren har rustats så att den kreativa kreativiteten ska flöda. Kanske det finns stolar och bord och en kaffebryggare. Nej, vid närmare eftertanke vore nog en kaffebryggare helt malplacerad i den här settingen. ---- för att själv åka iväg till mitt boutique-bibliotek som har en så stor samling böcker om kommunismens historia att man kan börja tro att hälften av New Yorks akademiker sysselsätter sig med detta ämne. I boutique-biblioteket möter man kreativiteten i knastret från chipsätande människa, klickande höga klackar, någon harklar sig, några för en diskussion, en toalettdörr dräms igen - men mest är det knäpptyst och bokdammet får tala för sig. // Jag undrar vilken historia begreppet kreativitet har? Hoppas den historien någon gång tar slut. Ärligt talat: jag är inte så förtjust i kreativitet. Det är ett riktigt uselt och överskattat och överlastat begrepp. Den enda användningen där begreppet kommer till bruk på ett sätt som inte är påfrestande skulle vara till exempel: "det där är en kreativ knut!" Jag vill starta ett institut för antikverat tänkande och icke-innovationer.

2 comments:

Erik Arbetsson said...

Jag såg ett "arbetskafé" i Stockholm. Det beskrevs också som "arbetsklubb" - kunderna betalade en medlemsavgift för att få sitta på Södermalm och jobba i kaféliknande miljö ("det ser ut som på en toalett", tyckte min vän).

M. Lindman said...

'Arbetsklubb' får mig att snarare än Södermalms kreativa (?) lattedrickare att tänka på min sovjettida ryskabok. Där omtalades 'arbetsklubbar'. Där kunde man ägna sig åt redliga sysslor som schack och väggtidningen Oktober. Har svårt att se poängen i ett arbetskafé. Om man vill hänga på kafé går det väl förbannat lika väl med vilket som helst. Eller är det igen den där kreativa luften som ska skapas? Jag tycker om att jobba på kaféer, men det där låter som ett kafé from hell.