27 November 2011

önsketänker om arga österrikiska författare som hatar österrike i New York

En dag ser jag en hårt sminkad dam på tunnelbanan. Hon sitter rak i ryggen och ser sträng ut. Min omedelbara tanke är: MEN DET DÄR ÄR JU ELFRIEDE JELINEK!!!!!!!!! Min andra tanke är att Jelinek sägs ha agorafobi. Det är långt till Österrike/var hon nu bor. Min tredje tanke är att kanske det är sånt som journalister hittar på eller sånt som författare hittar på för att bli av med en efterhängsen presskår som ställer fåniga frågor. Min fjärde tanke: det där har jag nog inte med att göra. Tänk om det var Jelinek i alla fall? I så fall borde jag ha hasat fram och sagt att allt emellanåt, när insikten om att leva i en skitvärld som är kapitalistisk och sexistisk slår som hårdast (och det gör den understundom, också i New York) - då är en av mina mera positiva funderingar att ja, Jelinek finns ju i alla fall. Jag har inte läst någon av hennes böcker på ett litet tag nu, men det börjar bli dags.

Annars ser jag inte så mycket alls på metron. Det har att göra med den omständigheten att jag somnar på vilket som helst transportmedel som befinner sig i rörelse. Fast ännu har jag inte utvecklat förmågan att sova stående. Kanske det kommer.

5 comments:

h. said...

Om romanerna tar slut finns alltid hennes hemsida, där finns det gott om saker att läsa. Om hon var i New York eller inte går dock inte att be- eller vederlägga den vägen - det skulle väl också förvåna om hon sysslar med "statusuppdateringar", även om jag tror att hon skulle ha roliga saker att säga om fenomenet.

M. Lindman said...

Jo, bra hemsida.
Jag tycker det skulle vara coolt om Jelinek skulle finnas på facebook. (det finns tyvärr bara en jelinek-sida skapad av hennes beundrare.) Statusuppdateringar kan ju innebära lite olika saker. Och det skulle dessutom vara kul som du säger att höra hennes tankar om fenomenet.

h. said...

Jag syftade nog mer på ordet - jag kan se framför mig en jelineksk ironisk användning av det.

Vid närmare eftertanke kanske den tyska terminologin är helt annorlunda, vad vet jag.

Erik Erlander said...

Jag trodde att jag såg Ingvar Carlsson på båten, men övertygade mig själv om att jag hade fel. Något senare toppade min arbetsgivare med att Ingvar Carlsson varit på Bosse Parneviks sista show på Åland.

M. Lindman said...

h: ok jo, kan också höra henne säga något dräpande.

erik: inte helt osannolikt ju. olika (ex)statsfarbröder och -tanter brukar ju ränna runt på de där öarna för jämnan, har jag ett intryck av. men det vore ju proletärt och fint av Ingvar att åka sverige/finlandsbåt.