19 November 2011

veckans bild

Okej, jag har tjatat om den här bilden (från NY Times igen) på fejan, men måste lägga upp den här också, så att jag kan återkomma till den igen och igen. Kontext: affärsnissar fotograferar ockupanter från sitt kontor. Kamera fotograferar kamera. Affärsnisse ler/skrattar mångtydigt. Vad är det för ett leende? En fin poster med uppbyggligt budskap som formulerar Marx' teori om kapitalismens logik: "keep more of your money working", en gräll teve. Den här bilden får vem som helst att vilja skriva en roman. Mina gratulationer till fotografen: ett kolossalt lyckat fotografi. Med en sådan tematik kunde bilden ha blivit övertydlig. Det är den inte (tycker jag). Jag kan riktigt höra högklackade skor klicka mot ett hårt golv medan det blaskiga kaffet kluckar i plastmuggen, back to work, guys.

No comments: