7 October 2011

Sociala djur, filosofdjur

Jag grubblar över det sociala. Det är underligt: i vissa situationer uppstår möten med människor helt spontant. Saker och ting kommer på tal; småprat, storprat, bullshit, omvälvande saker - men det kommer. Att vara med andra människor innebär då inget särskilt. I andra situationer: det sociala. En konstig sfär. Att jobba med sig själv i den här sfären, vad betyder det. "Nu måste jag nog jobba med mig själv i det sociala." Jaha. Lycka till. Fast det är dumt att hänga upp sig på det spontana. Det kan ibland finnas en form av ansträngning som inte innebär att man ger sig hän åt en form. Att det faktiskt kan innebära ett visst jobb att säga saker, att öppna ett samtal, att bryta isen. Det finns ingen kausalitet här. Däremot finns det en känsla av lättnad, att inte längre anstränga sig, att inte behöva vinnlägga sig om att lägga orden. Ingenting gör mig mera pessimistisk och missmodig än det sociala: att klamra sig fast i en situation och försöka liksom rulla den från ett hopplöst läge till ett läge där det sociala försvinner och riktiga möten uppstår. . För det mesta blir det där sociala arbetet bara skit, papegoja, pinsam tystnad, förstämning, handfallenhet. I vissa fall är det något som händer helt plötsligt och hela dimensionen försvinner och det går att prata normalt med folk, utan att det innebär någon ansträngning alls. I situationer av allmän fånighet är det svårt att förhålla sig till sin egen självmedvetenhet utan att bli femtio gånger mera självmedveten, vilket var just där skon klämde. Här finns det en viss risk för att bli oredig och - självupptagen. I en bransch som filosofi är det en extra snurr på dom där situationerna. Filosofi är kort sagt ett sätt att ge sig i kast med att göra sig förstådd, att ha en benhård tilltro till att ord faktiskt betyder något. En låst filosofisk situation blir alltid lite tragikomisk, nästan som ett brutalt skämt på verksamhetens bekostnad. Språket kilar på dubbelsemester. De här situationerna pekar alltid i två riktningar: det är viktigt med filosofi (för mig, i allmänhet) och filosofi är bara eländigt (= borde jag syssla med det här?). Mest underligt här är att få saker blir bättre av att gräva i de här situationerna. De finns. Det måste man leva med. Ibland lönar det sig inte (dvs de löönar sig inga) att fundera över hur sådana här knutar kan lösas upp. Men det är svårt att förhålla sig redigt till dem eftersom det är lätt att börja blanda samman sina egna sociala svårigheter (sociala svårigheter!) med akademiska saker, som att man har lite olika sätt att tala om filosofi på olika håll och att det krävs tålamod och vana och mod att förstå varandra. Ändå kvarstår det att ett bra filosofiskt samtal på något sätt just handlar om att en viss social form faller bort och att det inte handlar om att försöka säga saker kärnfullt i tre meningar. I ett bra filosofiskt samtal känns det inte som ett misslyckande då man misslyckas med den sortens kärnfullhet. Jag har för vana att bota de här dystra känslorna med att försöka föreställa mig alla filosofiska samtal som en musikal. Det hjälper, varje gång. [Ännu ett inlägg i min upplyftande följetong om filosofins elände.]

6 comments:

Camilla said...

Jag gillade musikaltanken. Jag tycker du oftare borde brista ut i sång. Bara tanken på det gör mig glad.
Idag är jag glad åt saker som gör mig glad.
Sen kunde jag nu uppfatta ett krav att samtidigt säga något klokt om själva saken, filosofins socialitet, men det tänker jag nog inte göra. Förutom att det ofta känns som om allt är så beroende av dagsformen, humöret, det individulla mötet och känslan där. Det är lätt att vara skarp, kvicktänkt när allting snurrar i en engagerad dans (för att skiljas från ett annat slags snurr), när det känns som om jag är en stor idé på spåren, och vem som helst kan bli en publik för mina tankar. Mycket värre när allt står till, jag är splittrad, trött och själv förvirrad, och överhuvudtaget inte får fatt i tanken att jag har något att säga. Eller när det enda som finns att säga är den personliga bekännelsen att nu är det så, och jag bara söker det personliga samtalet (med bekanta filosof) som bekräftar att det också får vara så. Men så märkligt att det här inte är en levande del av varje filosofiskt samtal. I nästan varje samtal kunde man ju bekänna "Jag hittar inte vägen".
Samtidigt tycker jag att det är mycket lättare att kallprata med filosofer än med andra människor. Man kan alltid fråga vad den andra håller på för fråga just nu och fortsätta därifrån. Det är så lätt att få en filosof att åtminstone engageras i den frågan.

M. Lindman said...

Tack för fin respons. Jag tycker det är svårare att kallprata med obekanta filosofer. Jag tenderar att känna mig extra obekväm då, blir dubbelnervös: bryta isen/säga något KLOKT, som låter klokt, NU. Jag vet inte ens vad kallprat är. Ibland tycker jag att det är helt fantastiskt att bara byta några ord med folk om något som egentligen inte spelar så stor roll, men där det ändå känns som om det är en situation som öppnar sig för båda. Är kallpratet det där forcerade, "vi måste ju trots allt prata med varandra för nu är det så"? Jag har aldrig klarat av det där, allra minst med filosofer.

Men håller med om det där om dagsform. Och det var nog det jag tänkte på också, hur märkligt det är att det inte finns något speciellt mönster i när den där socialiteten ger sig till känna. Däremot har jag i regel aldrig känslan av att vem som helst kunde bli en publik för mina tankar. (Kanske jag är mera i den där traditionen där man viskar i ett hörn, du vet.)

Men huvudsaken: glad att du är glad!

Camilla said...

Nja, glad är jag inte. Söker snarare glädjeämnen just nu, men det är en annan historia.
Hur man ser på kallprat är förstås också en personsak. Men en sak jag tycker om med filosofer, eller mer intressanta sådana, är att det sällan är kallt speciellt länge.
Men för att slänga in en annan socialitet där jag får minuspoäng så finns ju också minglande som fenomen.
När det gäller att viska i hörn har jag alltid tyckt om Knyttet. Stig in och säg god afton så de ser att du är här. Men det förstås för att det inte känns speciellt att stiga in.

M. Lindman said...

Re: filosofer. Tja, ibland. Ibland inte. Det kan också finnas sätt att kallprata filosofi (typ att referera gubbar).
Knyttet är bra!

Erik Marx said...

På senare tid har jag tyckt att filosofi faktiskt mest är eländigt. Varför ska jag syssla med "begrepp" och deras egenskap "begreppslighet"?

M. Lindman said...

ja: begreppens plats i begreppens begreppsliga liv. Välkommen till filosofiboxen.