23 October 2011

universitetet i samhället

Occupy Wall Street börjar ta mer och mer plats i medier här i USA. Beskrivningarna är inte alltid förlöjligande, fastän New York Times förra helgen prydde sin söndagsrapport med en maskerad ung människa som är i färd med att sparka in ett fönster. En sak som har gjort mig både glad och positivt förbluffad är hur ledningen vid The New School har aktiverat sig. Som sagt ställdes vissa föreläsningar in under en stödmarsch. Man såg personal i marschen. På kurserna jag deltar i (okej, okej, det är kurser om Marx, Arendt och Merleau-Ponty men i alla fall) talar föreläsarna med en viss entusiasm om den här rörelsen (i ett fall: STOR entusiasm, det formligen bubblar om hela människan, vilket är fint, och lite rörande, att se). För en vecka sedan skickade presidenten för universitetet ett mejl till alla. Jag antar att den positionen motsvarar en rektor? Jag vet skamligt lite om administrationen vid amerikanska universitet. I mejlet där uttalade han sitt stöd åt de studenter som blivit arresterade. Presidenten uppmanade folk att delta i denna rörelse på ett icke-våldsamt sätt. Igår kom ännu ett mejl där presidenten meddelar att det kommer att ordnas en speciellt dag, "a teach-in" där syftet är att fundera kring Occupy Wall street. Presidenten hänvisar till New Schools historia: att kämpa mot orättvisor och tänka kritiskt. Han uppmanar alla att delta i detta evenemang. Jag ser mejlet alltför sent: hinner inte delta. I vilket fall som helst ger mig detta lite hopp gällande vilket slags roll i samhället ett universitet kan ha. Relationen mellan samhället och universitetet behöver inte begränsas till att informera om universitetet, att marknadsföra sig och sin forskning/undervisning, eller att "profilera sig". Det som visar sig här är att universitet också kan vara en kraft att förändra samhället på ett helt direkt sätt. Farligast av allt vore att försöka krympa universitetet till en viss samling "intressen" som ska bevaras eller marknadsföras, där universitetet, liksom företaget, måste se till att TYCKAS vara "mitt i samhället" fastän det egentligen är helt strunt samma. Jag har ingen aning om vilket slags förändring Occupy Wall Street kan bidra med. Men jag tycker att det är helt briljant att universitetet kan delta AKTIVT, utan att det handlar om något som är "till universitetets gagn" överhuvudtaget, perspektivet här är ett annat.

No comments: