16 October 2011

re: försäkringsbolag

Jag läser en närmast tragikomisk notis i New York Times. Om det här är försäkringsbolagslogik, så varsågoda:

"The Obama administration announced Friday that it was scrapping a long-term care insurance program created by the new health care law because it was too costly and would not work. Kathleen Sebelius, the secretary of health and human services, said she had concluded that premiums would be so high that few healthy people would sign up. The program, which was intended for people with chronic illnesses or severe disabilities, was known as Community Living Assistance Services and Supporters or Class."

Läs de två sista meningarna en gång till. Kanske är jag dum i huvudet, kanske förstår jag mig inte på järnhård ekonomi (det gör jag inte): men VA? Artikeln berättar vidare att en mängd människor som måste betala $ 75 000 för att vårdas påvårdhem under ett år helt enkelt inte har råd med det. Programmet som hade en dylik målgrupp, var alltså tänkt att finansieras av friska arbetare. I slutet av artikeln kläcker skadeglada republikaner ur sig diverse spydigheter. God natt och hälsningar från The Land of Plenty.

NP: Boxhead Ensemble: New York Ten

1 comment:

Byta försäkringsbolag said...

Jävla u-land där inte alla har rätt till vård