21 December 2011

yeah!



Så här bra kan musik vara just nu. Jag gillar det! Kolla in hennes album från i år. Solida grejer. Hittat via en bra musikbloggs årsöversikt. Mirel Wagner påminner mig om Alela Diane, vilket är en mycket bra sak om man diggar dylikt. Jag kommer dessutom att tänka på fina Mi and L'au, men det har inget med Finland att göra. Båda utgår från det lite enformiga, oplacerbara. Wagner har ett eget tonfall, både när det gäller frasering och sättet att spela gitarr. Hon är inte mjäkig. Söderngotiken finns där. Det kan man ha invändningar mot om man vill. Jag har inga. Här i hålan har jag emellanåt ofrivilligt utvecklat en mindre aversion mot stillsam musik med plockande gitarrspel: indiekafémusik som gifter sig med affärsluncher och stolskrap. Det här gör bara att jag måste klämma vaxet ur örat och lyssna noga på vad jag hör. Ärligt talat vill jag hoppa på flyget hem NU för att se en livekonsert. Jag ser fram emot flera album av Mirel Wagner.

1 comment:

Jenny said...

Tack för tipset! Har hört om henne, men inte kommit så långt som att lyssna. Lyssnar nu på skivan på Spotify, och den är genomgående bra! Och måste säga detta var en mycket lyckad video.