En underlig grej är det här ständiga tjatet om företag som erbjuder upplevelser. Att gå på bio ska vara en upplevelse. Att besöka en läkarstation ska kunna utvärderas som en upplevelse. Att besöka ett ställe som turist ska vara en upplevelse. Att köpa ett par nya hörlurar ska ge en bättre upplevelse. Att köra en bil ska vara en upplevelse. Att installera en app på sin telefon (om en nu har en sån där smart) ska möjliggöra nya upplevelser. Att läsa en bok (snarare än en e-bok) ska vara en upplevelse. Att gå på festival ska vara en upplevelse. Att äta på en restaurang ska vara en upplevelse. Att åka flyg ska vara en upplevelse. Att gå in i en butik ska vara en totalupplevelse. Att titta på en solnedgång framhålls som en upplevelse när den ramas in i ett glassigt instagramfoto på fb. [Land x] kan upplevas helt på egen hand - inte inom ramen för en
all-includedresa och då får man skräddarsy sin egen upplevelse enligt
sina egna unika behov.
Upplevelsesnacket går naturligtvis i många fall tämligen uppenbart ut på att sälja grejer och presentera saker som: det här är inte bara [en butik, en hälsostation, ett par hörlurar, en kommun, en festival, en bio, ett ölsjapp] det är en UPPLEVELSE! Upplevelse ger skenet av integrerade helhetslösningar och satsning på att alla mina upptänkliga behov och känslor blir tillfredsställda. Samtidigt ska upplevelsen vara en källa till överraskning, upplevelsen måste vara ny varje gång. Upplevelsejargongen är väl speciellt påfallande inom turism och ett mönster som gör begreppet intressant är dess tänjbarhet. Att åka till en fattig favela tillsammans med en guide kan bli en "upplevelse" - i värsta fall kan upplevelsespråket på olika sätt erbjuda helhetslösningar också för dåligt samvete: jag har ju upplevt något av misären, alltså är jag ju medveten om att problemen finns. Upplevelsen blir både ett äventyr, en tillfredsställelse av nyfikenhet och det kanske är frestande att tänka på upplevelsen i denna form som, för att använda ett annat eländigt inflationsbegrepp, ett uttryck för empati.
En skevhet i upplevelsespråket var också något som slog mig när jag läste en av mina favoritbloggar om litteratur. Bloggaren skriver om en vackert utformad bok och påpekar sen att större och djärvare satsningar på den fysiska boken kunde göra att boken blir en "totalupplevelse" och att det därmed skulle vara lättare för boken att hävda sig. Min undran gäller alltså om "upplevelse" i det här sammanhanget ska förstås som att man tar fram en ofta bortglömd aspekt av läsande och litteratur, den riktiga boken som man kan ta i och som kan vara formgiven på attraktiva och snillrika sätt. Eller hur mycket kretsar begreppet här kring att göra boken kommersiellt intressant, att man genom att tänka på boken som helhetsupplevelse hittar nya ingångar till att sälja böcker? Bloggen skriver om att försvara den traditionella boken och det är då jag undrar om boken överhuvudtaget måste försvaras, i synnerhet genom fluff som det här med upplevelse.
En annan grej med upplevelsediskurserna är att de ställer in dig på att närma dig ett fenomen utifrån DIN EGEN upplevelse - att gå på restaurang, att besöka en festival, att gå på bio, att resa, att handla en skiva, att springa på ett kulturevenemang kommer då att bedömas helt enligt vad jag vill ha. Det här är förstås inte uppseendeväckande alls i en kontext där saker säljs, eventuellt, men det är ändå som att alla de här sakerna - bion, resan, krogbesöket, inköpet - inte alls måste handla om mig på det där sättet. Att gå på bio är att se bra filmer och umgås, att äta mat ute kan få dig att uppskatta en ny maträtt, att köpa de där hörlurarna möjliggör att du kan lyssna på musik på jobbet. Poängen kan förefalla dunkel men det jag skulle vilja säga är att fokuseringen på upplevelse kanske inte alls gör rättvisa åt hur jag tänker kring t.ex. de där hörlurarna (en praktisk belägenhet som jag nu fixat) eller restaurangbesöket ("herregud kocken är skicklig och jag kunde äta den där maträtten varje dag, det här stället är toppen, dit måste du gå!" - - - "det var väl ingen större matupplevelse, vem som helst kunde ju laga den maten och restaurangen ser dessvärre tråkig ut också, den har ingen karaktär" två perspektiv som kan vara väldigt olika i vad som betonas som viktigt och oviktigt och hur man beskriver situationen på restaurangen.).
Upplevelsesnacket är också märkligt när det tränger in i verksamheter där det kanske inte ens är något konkret som säljs, som då ett kulturellt evenemang eller ett besök på biblioteket som är helt gratis ändå presenteras som en "upplevelse". Jämför också sättet att prata om att uppleva en stämning i en viss stadsdel i en stad - ett språkbruk som numera är väldigt vanligt.
Jag undrar i vilken mån inflationen i begreppet upplevelse inte bara
grundar sig på expansiv marknadsföring, utan också till viss del
påverkar hur vi tänker på saker, vilka förväntningar vi har på platser
och situationer och vilka krav vi ställer på saker (en bekant om New
York: ja men det var ju inte vad jag väntade mig, staden levde inte upp
till att det skulle vara så där speciellt - hen var uttråkad för att New
York som stad inte erbjöd en stor upplevelse.). Det är något skumt med idén om att allt som är värdefullt kan omsättas i upplevelsetermer. Ofta sammanhänger det med tanken om att vardagen i sig är grå och tråkig och så WHAM kommer en extra-ordinär upplevelse som räddar oss från den enformiga upprepningens lunk. Guldkant i vardagen och allt det där. Upplevelsen är unik, personlig och subjektiv och you better experience anything at least once.
Googlade exempel:
- "Stjärnkock gör utfodring till upplevelse."
- "En upplevelse som present blir alltid rätt!" (Begrunda vilka konnotationer 'upplevelse' har här! Jag tror det rör sig om många saker samtidigt. När jag börjar googla är det jättemånga sidor som marknadsför upplevelsepresenter.)
- "SJ Upplevelser: köp upplevelsen hos SJ!"
- "Vill du uppleva något nytt? Vill du få minnen för livet? Vi på [....] förmedlar och söker ständigt nya upplevelser."
- "Halland är fullt av fantastiska upplevelser, allt från intressanta och
spännande besöksmål till sevärdheter och aktiviteter. Du finner också
tips på historiska platser och natur- och kulturupplevelser runtom i
Halland."
- "Vad stimulerande det är med ett avbrott i vardagen för en upplevelse
utöver det vanliga. En ny plats, nya erfarenheter, natur, kultur,
stillhet eller adrenalinfyllda äventyr för den orädde."
- "Skogen som upplevelse - 7,5 högskolepoäng. Kursen handlar om att skapa förutsättningar för naturupplevelser och
kommunicera kunskap om skogslandskapet, leda och guida grupper i olika
skogsmiljöer, praktiskt tillämpa utomhuspedagogik, planera och genomföra
olika typer av upplevelsearrangemang, diskutera utomhusverksamheters
inverkan på folkhälsan samt beskriva skogens sociala värden utifrån ett
entreprenöriellt synsätt."
- "Se sommarens kritikerrosade utställning Hello Nature med William Wegman
och upplev samtidigt en av världens vackraste konsthallar..."
OK det här inlägget är lite av stating the obvious. Ändå finns det saker att fundera på här, tycker jag.
No comments:
Post a Comment