5 September 2013

Insomnia: tre skäl

1. Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives regisserad av Apichatpong Weerasethakul är en film jag hade lätt att dras in i men svårt att formulera mig kring. På pappret lät filmen virrig och kitschig och jag hade inte riktigt lust att se den men herregud - jag har inte varit så uppjagad av film på länge, fastän det till och med är svårt att överhuvudtaget beskriva vad filmen går ut på. Rörande, knasig, poetisk - en märklig film om dödlighet som varken är sentimental, linjär eller naturalistisk. Jag har bara sett två filmer av Weerasethakul, och båda har varit omvälvande filmupplevelser. Det jag uppskattade i båda filmerna var att filmerna gör drastiska hopp och släpar med sin tittare, som helt enkelt får hålla ögonen öppna och hänga med till vart man nu förs. I de flesta filmer är det bekanta världar man rör sig och till och med sci-fi bjuder sällan på något som på riktigt skulle vara en värld där du inte alls vet vad som kommer härnäst. På ett sätt som är både lågmält och vardagligt lyckas Weerasethakul närma sig något som på en och samma gång är självklart och - nu får jag söka efter ord - sällsamt. Ibland är jag rädd att jag lurats med på kontemplativt kitschäventyr, men sen ger jag upp den misstanken - eventuellt kan en film få vara lite löjlig? Kanske är det något med det jag tycker om här? Man kan tycka vad man vill om filmen, men för egen del fångar den här typen av frågor kring vad en film över huvud taget säger åt en, att försöka artikulera hur något berör och om man blivit förförd av en dubiös film det som gör det kul att titta och fundera på film.

2. På jobbet lyssnar jag på Julia Holters två senaste skivor och herregud, hon är bra! Det har tagit ett tag för mig att få upp öronen för hur det här är värt att stanna upp inför, men nu. Hennes musik har alla möjliga kopplingar. Det är lite som Laurie Anderson, lite lounge jazz från en annan planet, lite sovrumspop, några steg åt Stereolabs håll eventuellt, lite mystiskt. Introvert och nyfiket.

3. På Facebook får jag tips om den här, bara crazy. En av de saker som gör mig sömnlös är Lacans skjorta. Jag vill ha precis just en sån för det skulle helt garanterat sätta fart på filosoferandet.


No comments: