14 June 2012

zombient ekonomi

Jaha, det går dåligt för flaggskeppet Nokia. På bilden ovan ser vi företagets VD i den typ av pressfoto som jag redan avhandlat på denna plats: en bekymrad gubbe inramad av suddiga fält som ger bilden en extra tragikdimension. Han är liksom inträngd där i de murriga dimmornas land, stackarn. Än en gång undrar jag vad grejen är med denna eviga estetik. Färgen på fälten har den fina grå-bruna nyans som så ofta prydde bakgrunden på dansbandsskivomslag från sjuttiotalet.

Jag läser glammiga HBL där Elop förklarar att lumian är bra men att ingen förstått att köpa den eftersom strategin misslyckats. Glasklart. 3700 människor i Finland sägs upp, ännu flera ute i stora världen. Nokia måste komma vidare och då måste en ansvarsfull ledning kunna ta hårda beslut. Aktien har sjunkit med åtta procent. Stadsminister herr K säger att beskedet om uppsägningar är ett stort slag mot dem som drabbas - men tänk på FINLANDS EKONOMI! Ett gruvligt slag för den också. - Det är något i ekonomijournalistik och innehållet i dessa texter som får mig att helt tappa livsgnistan. Här är vad som faktiskt står: Finlands framtid är oviss eftersom ett företag inte lyckas hitta på ännu mera onödiga joxdetaljer som får folk att slänga sina gamla mobiler på soptippen och köpa en ny. Finlands folk ska mobiliseras för att ställa sin arbetskraft till förfogande för denna typ av företag som sen nån gång snart eller mindre snart går en svart torsdag till mötes på grund av att fantasin börjar ta slut på strategi- och marknadsföringsavdelningen. Bäst att ge några i ledningen kicken och hoppas på att nytt blod i toppstolarna får folket i stugorna och hyddorna att investera i en ny mobil.

Alltså va? Det enda klarsynta man kan läsa om Nokia den här dagen är en text i Aamulehti om newspeaken i Nokias offentliga bulletiner. I dylika skrivelser kan man naturligtvis inte utropa WE'RE FUCKED!! utan måste nöja sig med vagt positiva förhoppningar och stämningar mitt i det nattsvarta. Istället för att prata om att folk nu har fått sparken från företaget utmanglas ogenomträngliga formuleringar som denna: 'päivitetty kustannusvähennystavoite'. Man strävar alltjämt mot nya lösningar och unika användarupplevelser. Ekonomijournalistikens pessimistiska mistlurar ställs mot företagens evigt vakna, zo(e)mbienta positiva utsikter: det blir nog bättre för det måste ju bli bättre, det måste det, vi ÄR VERKLIGEN KOSTNADSEFFEKTIVA!

Alltså: jag börjar mer och mer sympatisera med den där kluriga spanska professorn i statskunskap som jag hörde i Uppsala. Ekonomins språk är verkligen the language of insomniacs. Jag vill bara gå och lägga mig.

Vi fokuserar på de produkter och tjänster som användaren uppskattar mest och på samma sätt fortsätter vi att investera i innovationer, vilket alltid har varit viktigt för Nokia.

Framåt, marsch!

2 comments:

den elaka bloggaren said...

skrev just lite om det där. jyrki käteinen sade ju förra gången nokia sparkade stort, kort efteråt på ett partimöte, att det nu är viktigt att "inte ideologisera om de åtgärder som företagen tar för att nå tillväxt" - helt klart hänvisade han till nokia. ändå blir han så chockerad (varför? han borde ju gratulera dem för sin handlingskraft?) när de igen sparkar folk att han passligt nog får en ursäkt att precis som många andra statschefer (merkel, obama etc) i västerlandet bli hemma från kongressen i rio, så att han slipper kommentera mänsklighetens verkliga ödesfrågor i pressen.

M. Lindman said...

Jo, läste på din blogg - jävligt suspekt uttalat av denna vår statsminister. Han är just en sån som tycker att tillväxt är viktigt hur den än ser ut och att det är helt omöjligt att se våra liv i andra termer än som konsumtion och arbete. Grattis hurra, fantastiskt.

Och jo, K är inte följdriktig här. Men det är kapitalismen aldrig. Nationalistisk kapitalism, statskapitalism osv - märkliga fenomen.