22 June 2012

midsommarhälsning



(låten bekantade jag mig med via Fredrik Edins fina blogg Skumrask)

Dagens fundering utgår från ett vredesutbrott när jag tragglar HS. Texten handlar om amerikanska centralbanken och skuldebrev. Min läsning slirar. Jag förstår inte, jag famlar i mörkret. Mitt begrepp om vad ett skuldebrev är rör sig på en rudimentär nivå. Däremot borde jag veta; för att läsa en enkel tidningstext som denna måste jag veta; för att förhålla mig till samtida politiska beslut måste jag också ha koll. Men det har jag inte, alltså. Denna hos mig bristande förståelse och kunskap gör mig handlings- och tankeförlamad, den politiska värld jag lever i är suddig, och förhållningssätt till den är trubbiga. Det här är nog inte bara mitt personliga problem - det är ett demokratiproblem. Lösningen på detta? I min idealvärld skulle det finnas folkbildningskurser om ekonomi, kurser som skulle klargöra grundläggande begrepp, institutioner och strukturer, men som samtidigt skulle hållas kritiska mot den ekonomiska diskursen så att det inte är en tvingande modell av homo economicus man får sig till livs.

Var är den kursen? I need it, so do you.

No comments: