1. Kultur som vara och export beskrivs extremt motbjudande i den här artikeln. Norden är hippt, Norden har krystat fram mycket kultur, framför allt eftersom samhället blivit mera spännande efter att den gråa socialdemokratiska hegemonin har fått ge vika (hurra). Nu kan man äta mat på stenblock i Köpenhamn som ägaren har plockat från stranden! Man kan läsa spännande svenska deckare som säljer jätte-jättemycket! Detta är textens underbara budskap, nordborna har ruskats om en smula och producerar nu kultur som säljer. Atmosfären i texten får illustreras av den här bilden av en nisse som får pris av presidenten för att ha bidragit till Finlands exportindustri. Grattis!
2. För att fortsätta lite på samma linje så är snacket om innovation närmast kvävande på ekonomisidorna. Jag läser David Harveys kommentarer om efemärt värde:
[we] see that there is a tremendous incentive for leapfrogging technological innovations among individual capitalists. I get ahead of the pack. I have a superior, more efficient production system than you. I get the ephemeral surplus-value for three years, and you then catch up with me or even go beyond me and get the ephemeral surplus-value for three years. Individual capitalists are all hunting ephemeral surplus-value through new technologies. Hence the technological dynamism of capitalism.
Teknologiska innovationer hyllas oavbrutet utifrån bilden av entreprenörens genialitet. Marx vägrar tänka att maskiner i sig skapar värde (det är en bra poäng: maskiner jobbar inte, maskiner i sig själv är inte aktiva). Innovationen är helt och hållet tillfällig. Innovationen kommer snart att övertas av andra kapitalister, och då är den inte längre den enskilda kapitalistens källa till vinst. Marx' poäng är enormt viktig med tanke på den trollbindande förhoppningen om att innovationer ska rädda ett lands exportindustri.
3. Jag har tidigare varit inne på att sova offentligt. Läser en artikel om att man i Oslo nu ska förbjuda utomhusövernattning i staden, som ännu ett sätt att gå åt tiggare - och andra.
4. VÅRLUFT! (nästan)
5. Stöldgods från fb (sorry). Konstig tv - extremt konstig. På tal om Jörn Donner.
5 comments:
Apropå tv-klipp med Jörn Donner: Det var det här som påverkade mig i barndomen. Idag har jag svårt att se varför.
(För övrigt verkar Harvey tala om det som Marx kallar "Extramehrwert". Att översätta det med "ephemeral surplus-value" framstår för mig som väldigt vilseledande. Men det kanske är brukligt?)
Helt sjukt konstig tv.
Fastnar dock hårt för Bittes uttryck, hela den varelsen som bekant, sedd, upplevd.
h: bisarrt - bisarr sammansättning folk.
anna: jo, hon är extraordinär där!
varför skriver de inte om att orsaken varför det kommer så fina innovationer ur norden är det att det finns så oproportionerligt många välutbildade mänskor här och orsaken varför det kommer så många deckare härifrån är att arbetarrörelsen jobbade hårt för att få hela den breda arbetarklassen att läsa böcker och att det gjorde den och också dens barn och så småningom konvergerade läsningen naturligtvis mot lite lättare litteratur och deckare tycker alla om för det finns ett enkelt definierat problem som sen får en klar lösning.
varför skriver de inte om det att det var socialdemokratin som gjorde att det finns en så bra grogrund för uppfinningsrikedom? och att folk kan syssla med att laga god mat trots att de är hur adhd som helst för de är inte ute på gatan och skjuter varandra i gängrelaterade småkrig mellan tonåringar? därför att det fanns någorlunda bra skolor för alla att gå till och relativt högavlönade och väldigt motiverade lärare?
varför skriver de inte om det? och att de högerliberala thinktanks som viftar med bilder av milton friedman gör det bakom lykta dörrar tillsammans med utvalda politiker och att det verkligen inte är vad den breda publiken pratar om som de "förr heja på che guevara" utan att studeranden i norden håller på att bli mer vänstermedvetna igen?
det var retoriska frågor, det behövs inget svar.
bra frågor, Elaka; också de retoriska frågorna har sin poäng. (Ibland finns det ju t.ex. i amerikanska medier ett idealiserande av utbildningen i finska skolor, vilket helt tydligt kommer fram som ett slags dåligt samvete i relation till den ojämlikhet det egna samhället står för, även om man, som sagt, ofta rör sig med grova idealiseringar.)
Post a Comment