10 February 2011

Verkligheten skriver romaner

I dagens HBL finns en intressant - om än tämligen förutsägbar, som väl verkligheten ofta är - artikel om hur kvinnliga och manliga politiker blir behandlade väldigt olika i medierna. Medan kvinnliga politiker presenteras utifrån kroppslighet och vardagssysslor, får manliga politiker rollen som statsmän eller broilers. Idealen för en kvinna är att vara flitig och till lags - idealen för en man är att tänka mot strömmen. Nåja. Allt detta är bekant, och trist, för de här beskrivningarna och förväntningarna är i omlopp. I artikeln ingår några citat från damtidningen Anna. Ett av citaten handlar om Sari Sarkomaa, samlingspartist och tidigare undervisningsminister:

I det hjärtformade madonnaansiktet glänser inte sminket, trots att det redan är sen eftermiddag. Den 176 centimeter långa sportiga gestalten är draperad i en slät, vit byxdress, som kompletteras av matchande silverpärlsmycken. Inte ens nagellacket på de välvårdade händerna flagar.

Nu undrar jag: extraknäcker Elfriede Jelinek på finska damtidningar?

2 comments:

h. said...

Jag tänkte inte på Jelinek när jag läste det där, men det är ju helt rätt: de där meningarna skulle kunnat stå i "Älskarinnorna".

M. Lindman said...

jo, skrämmande.

men istället för att teckna prenumeration på damtidning bestämde jag mig för att Adibrisbeställa de böcker av Jelinek jag ännu inte läst - Älskarinnorna är en av dem.