20 February 2011

på tal om Pascal och bilar



När jag skrev om Pascal borde jag ha nämnt detta. The Renegades. Cadillac. Pascal måste ha lyssnat, stulit, lånat, för coolare än så här blir musik nämligen inte. Magiskt. Låten figurerar i en annars också briljant scen i Kaurismäkis Flickan från tändsticksfabriken. Om jag förstår bandets story rätt så var de britter som uppträdde i Finland någon gång under sextiotalet. Den finska publiken blev så hänförd att bandet flyttade dit. Bandet blev ett av de brittiska band som fick migrera för att hitta sin publik. "Cadillac" blev tydligen en standardcover bland nordiska band. Hep stars har gjort den men där finns ingenting av originalets stämning. Original och original - Renegades lånade de också, från Vince Taylors "Brand new cadillac". Men inte ens den når upp till britternas tolkning av existensen. (uppgifter bl.a härifrån)

(Tur att jag inte har körkort: om jag hade det skulle jag kanske ha blivit raggare?)

No comments: