6 February 2011

jag är precis som alla andra

Som alla andra jordvarelser läser jag John Ajvide Lindqvist. Grejen är bara det att jag läser Låt den rätta komma in senare de flesta. Låter hypen skramla förbi. Ser filmen. Tycker mycket om den. Gruvligt genomtänkt estetik: det fungerar. Och nu har jag läst boken. Jag tyckte mycket om den också. När boken är som bäst väver den samman olika plan: en queer kärlekshistoria, en socialrealistisk dystopi, en uppväxt- och tidsskildring, blod&monster. Som sämst flödar blodet lite för fritt. Spänningen släpper. Orden slutar betyda. Det kladdiga är inte kladdigt längre. Sammanfattningsvis: det finns för få queera kärlekshistorier. Men det här är en.

3 comments:

Karin said...

Den är en av de bättre böckerna jag läst på länge. Jag läste den också "sent". Men fin är den!

ponks said...

Det här är en av de få böcker jag har läst (haha)! Fick låna den i Sverige av en som tyckte lite synd om mig (tror jag, jag var ju i Sverige). Hursomhelst, så tyckte jag mycket om den boken jag med!

M. Lindman said...

roligt att höra! för mig är det också en av de bättre böckerna jag läst på ett tag.

Tycker folk synd om en i Sverige? Jag har nog fått en och annan medlidsam blick där i Stockholm, har funderat på vad det kan betyda ... :) haha!