29 November 2013

filmpropaganda, del 1

Ett tag upprätthöll jag en filmblogg och avstod därför från att skriva om film här. Men nu ser jag antingen för lite eller för mycket film för att orka traggla den där bloggen (som egentligen mest var en språk- och skrivövning). Jag har dessutom här på bloggen försökt att inte ge mig hän åt en av mina mest infantila drag: manin för listor. Men här kan jag inte låta bli. Jag har fått upp ögonen för IMDB:s listor och vill samla ihop lite favoritfilmer, delvis för att kompilera namn för egna syften (ni vet det där irriterande när man fort behöver namnet på en film men glömt det). Jag börjar med dokumentärer: en samling dokumentärer som på olika sätt gjort intryck på mig. En del är givna klassiker, medan andra är små produktioner som jag råkat på genom de statliga tevekanalernas sändningar. Vissa filmer har fina kompisar rekommenderat. De går antagligen att ful-ladda ner härifrån det elektroniska nätet. Eftersom jag själv uppskattar filmtips från olika håll blygs jag inte det minsta av dylika list-excesser. Och jag tar med tacksamhet emot alla slags filmtips, särskilt bra dokumentärer!

2 comments:

Anonymous said...

Jag önskar jag hade en vän som du!

M. Lindman said...

å vad snällt sagt!