23 February 2012

fråga och svar

Folk googlar allt möjligt underligt och hittar till bloggar. Jag blir extra glad när någon hittat hit genom att mata sökmotorn med följande:

"hur fan skall jag överleva i ett borgerligt samhälle?"

Bra fråga. Jag vet inte. Såna här utsagor frestas jag att skriva under på och själv basunera ut: "vi lever i ett kapitalistiskt samhälle", "vi lever i ett borgerligt samhälle", "vi lever i ett nyliberalt samhälle", "vi lever i ett heterosexistiskt samhälle". Osv. En av de böcker som gjort intryck på mig under de senaste åren (jag läser som en snigel) är Hanna Pitkins bok The Attack of the Blob. Hon gör upp med mystifierande bilder av hur "samhället" på ett underligt sätt genomströmmar våra liv men som vi på lika underliga sätt står närmast maktlösa inför, som om "samhället" vore en sån där blobb från yttre rymden som kapat tillvaron och plötsligt gjort att outhärdligt. Samtidigt tycker jag det är viktigt att kunna prata om kapitalism, heterosexism eller nyliberalism och att diskutera hur det går mönster genom olika typer av sammanhang. Men att vi själva finns invävda i allt det där på ytterst komplexa sätt. Fy fan vad svårt.

I övrigt är det denna bild som präglat min dag:

3 comments:

Jenny said...

åh sånt tänker jag också på: komplexiteten. Sådana begrepp som kapitalismen, borgerligheten osv. är så trubbiga. De är ju olika tolkningar av verkligheten. Samtidigt som de "bara" är betydelser, mening skapad av människor, så påverkar dessa stora idéer också oundvikligen individens rum av möjligheter. Idéerna påverkar kropparna. Samtidigt är det individer som bär fram idéerna, göder dem, krossar dem, formar dem i en massa (en blob?) av händelser och små små skiftningar hit och dit. Får lust att bara säga My brain hurts.

M. Lindman said...

Ja, det är trubbiga begrepp, men ibland verkar de användbara, för att göra de där stora kontrasterna.
Re: din beskrivning - begreppet 'kön' har ju speciellt den här karaktären.

Jenny said...

Ja och "klass"... (som jag tänkt på under veckan och fått ont i hjärnan).