6 April 2011

Ionesco

Eftersom jag är en obildad person har jag inte läst något av Eugène Ionesco. Det sägs att han skrivit pjäser.
Det tar fem eller tio minuter att läsa Gnistor, en samling fabler. De är roliga. T.ex.

En kalv hade ätit för mycket sur mousse med glas i. Som väntat började förlossningsarbetet på fläcken. Det blev en ko. Men eftersom kalven var en tjurkalv så kunde inte kon säga "mamma" - och inte "pappa" heller, då kalven var så liten. Kalven var tvungen att gifta sig med någon och hos borgmästaren vidtogs alla föreskrivna åtgärder.

Sensmoral: En ko faller inte långt från sin unge.

Och:

Två ogifta ynglingar råkade träffas vid en druvstör när de tillsammans plockade druvor. Efter några månader fick detta möte synliga konsekvenser för den unga flickan. Tösen fader, som var filosof, sade: "Jag förväntade mig detta, med tanke på alla antecedentia!"

Sensmoral: Är man filosof, förstår man allt.

2 comments:

Erik said...

Den andra var bra, men jag begrep inte kalven.

M. Lindman said...

kalvståryn slog mig som skojig efter en dyster diskussion om könets determinerande roll med avseende på vissa livsområden.

Så sånt.