2 April 2011

despentes

Jag har minst tre andra saker jag borde läsa. Panik. Bäst hanteras denna panik med att läsa något helt annat, som Virginie Despentes i finsk översättning, King Kong-tyttö. Despentes skrev & regisserade, som ni vet, den romantiska komedin Baise-moi. Den väckte en del uppståndelse på sin tid. Jag har inte en klar idé om vad jag ska tycka/säga/känna om den. Det är alltså inte speciellt förvånande att King Kong-tyttö är en rätt så brutal bok. Det rör sig inte om en roman, utan om essäer på teman som porr, våldtäkt, prostitution, kvinnlighet, arbete. Despentes är inte det minsta övertygad om att vi lever i ett "jämställt samhälle". Visst, kvinnor får arbeta med, formellt sett, vad de vill, men vad slags arbete är det som kvinnor vanligen ägnar sig åt? Tungt och hårt arbete. Fortfarande anses kvinnor existera för att behaga män; vara tysta och timida; inte ställa till det; vara lagom sexiga. Om det händer något åt en kvinna, t.ex. att hon blir våldtagen, ska hon vara ett snällt och diskret offer, veta sin plats. Vissa passager av boken gör mig däremot trött. Snacket om makt. Att kvinnor vill också ha makt. What? Jag som tänkte att "makt", såsom ordet för det mesta används i de här sammanhangen, innebär ett problem, att kontrasten inte måste vara mellan makt och maktlöshet, mellan makt och krypande och inställsam underdånighet. Nåväl - som helhet är det en bok jag gärna läser, i Solanas' och Ackers anda. Att ta avstånd från en värld av män som idogt "älskar kvinnor" (fast de i själva verket älskar en viss form av samhörighet med män) och Daddy's girls. Despentes smickrar inte någon, hon har ingen idé om att saker löser sig om man fördelar lika. Och så finns det såna här, helt underbara, passager, om mod:

Kyse on asenteesta, rohkeudesta, kapinallisuudesta. On olemassa yksi voima, joka ei ole miehinen eikä naisellinen, joka tekee vaikutuksen, kauhistuttaa, rauhoittaa. On kyettävä sanomaan ei, sanomaan oma näkemyksensä, olemaan kiertelemättä ja kaartelematta. Minulle on samantekevää, onko miessankarilla hame ja isot tissit vai onko hänellä sonnin erektio ja sikari suupielessä.

2 comments:

NaNaVa said...

Kiva text, eller nåt, men jag gillade. Skulle själv ha lust att säga nåt liknande igen. Och Baise-moi, den filmen gillade jag, kunde gärna se den igen. Jag snackade med en (kvinnlig) präst i öst som uttryckte sin förståelse över att vissa (handikappade, ensamma vittu bla, blaa, blaaaa) män går till prostituerade. Nå jag sade att jepp, det är just därför att människor säger såna där saker jag tycker att man borde snacka mer om klienterna, för de som syns till mest hos hororna är gifta män. Alienerat knullande med en främling för pengar. Bot mot ensamhet?? Hahhaa, När har man hört om hemmafruar som använt familjens matkassa på att ta en liten paus från familjelivet hos en gigolo, eller en (kvinnlig) prostituerad för den delen? Händer säkert, men vem skulle försvara det?

M. Lindman said...

Bra funderingar.