1 January 2014

litteratur, 2013

Eftersom jag läser så jävligt långsamt blir det inte många böcker lästa på ett år. Men det här året 2013 har varit ett bra bokår. Jag har läst en massa fina saker, men väldigt få nyskrivna böcker, intressant nog. Vet inte varför jag läser så ofantligt lite nyutgiven litteratur. På något vis är jag rädd för att dras med i bokhyper och sånt där stressigt "det här måste du läsa NU". Å andra sidan är risken stor att mycket bra stuff går mig förbi och att saker förblir olästa.

Förra året läste jag en del arbetarlitteratur som visade sig ofantligt sexistisk. Jag hoppas småningom hitta fram till mindre misogyna former av proletärt skrivande från förr, kanske Sara Lidman. Ett av årets finaste läsupplevelser var Marlen Haushofers Väggen (som min favoritlitteraturblogg Bernur för övrigt recenserade häromdagen) - en kuslig bok om hur världen liksom en dag, plötsligt, tar slut.  Jag ska småningom se på filmversionen; är mycket nyfiken på hur en sådan minimalistisk och gåtfull berättelse gör sig på film. Hur hanterar regissören bokens notoriska öppenhet för olika läsningar? (Jag är inte överhuvudtaget skeptiskt inställd till att basera filmer på böcker; jag tyckte t.ex. väldigt mycket om John Hillcoats sätt att ta sig an The Road).

2013 blev väldigt mycket ett Janet Frame-år. Jag tyckte enormt bra om hennes självbiografier, To the Is-land, An Angel at My Table och The Envoy from Mirror City, även om det kanske tappade lite fart på slutet. Dumt nog hittade jag böckerna på svenska och slog till. Det vore så klart bättre att läsa på engelska. Om somrarna läser jag min årliga Knausgård och i år var det dags för del tre. Jag är fortfarande splittrad gällande dessa tegelstenar och Knausgårds projekt satte myror i huvet på mig också denna gång (hans idé om "uppriktighet"). Jag tänker ibland att jag borde läsa mera klassiker. I år läste jag Goethes Faust och kände mig båda obildad (de där satans gammelgrekerna) och inte blev jag speciellt tagen av själatransaktionerna heller, fast det hela slutade i och för sig väldigt suggestivt i något slags proto-kapitalism och vilken Goethes egen inställning här är förblev dunkelt för den här läsaren. Bland nya författarskap hittade jag fram till Clarice Lispector som skriver på ett sätt så att hela vardagslivet sätts i gungning och börjar betyda mycket märkliga saker. En annan livsnödvändig författare som jag upptäckt sent om sider är Flannery O'Connor. Wise Blood är märklig på ett briljant sätt och på något vis berörs jag av hennes både grymma och omedelbara beskrivningar (varje liten ordvändning liksom brinner). Jag återkom dessutom till favoriter som Gombrowicz och Sem-Sandberg. Bland de svenska böcker jag läst i år är nog Andrej Tichys Fält den jag kommer ihåg bäst. Tichys språk gnisslar och hamrar och den bok jag läste - Fält - bygger upp ett slags monumentalt avgrundspanorama men ett sprucket och trasigt sådant. Jag ska läsa hans Sex liter luft vad det lider.

Nu här i yuletider har jag ägnat mig åt den amerikanska, loja överklassen. Efter att ha blivit klar med Henry James har jag börjat läsa Edith Warthons Age of Innocence som verkar vara en lättsam roman om sällskapslivet i New York på 1870-talet där folk (som alla verkar vara nästan-släkt) sitter i operaboxar och dissar varandra för att bryta mot den ena eller andra etikettregeln.

Kom ihåg att låna mycket böcker från biblioteket! Själv brukar jag emellanåt komma att tänka på det som jag hört om stadsbibban här i stan, att man behåller titlar i bokbeståndet utifrån utlåningsstatistiken. Perverst, om man frågar mig. Så schas på er och låna obskyra böcker från biblioteket!

Vilken bok har gjort mest intryck på dig 2013?

7 comments:

h. said...

Musil: Die Verwirrungen des Zöglings Törleß
Thorvall: När man skjuter arbetare
Ovidius: Metamorfoser

M. Lindman said...

Den där Musil-romanen är jag mycket nyfiken på. Den ska läsas i år!

den elaka bloggaren said...

albert hofmanns självbiografi "lsd - my problem child" (läste den alltså på engelska). därför att den ger en så fantastisk annan bild av en era som jag upplever som oerhört viktig för västerlandet (nämligen när ungdomen för några år blev helt hysteriskt fascinerade av transcendens, genom bl.a. lsd, vilket också öppna dörrarna för mer intresse för meditation bland malströmmen). en mycket saklig, väldigt tysk på nåt sätt röst som berättar om idogt analytisk arbete som kemist å ena sidan och trippar på svampar bland indianer i mexico å andra sidan. också första hands upplevelser av att trippa med ernst jünger. och kort och koncis kritik av vår tids blindhet för den andliga sfären bl.a. naturens besjäladhet.

M. Lindman said...

Låter som en läsvärd bok! Jag läste Ernst Jüngers psykonauterna häromåret. Det var nog en rätt så annorlunda läsupplevelse.

d.e.b. said...

jag tror deras tripptillfälle nämns i psykonauterna, är inte säker, så länge sen jag läste den (tonåren).

walopää said...

Hertegud m. Tack och lov att denna bloggen finns. Jag som är involverad i dagligt jobb, barn, och bådas hobbyer läser ju nästan inget. Nästa gång jag är i Åbo ger jag dig mitt bibbakort, om du har tid, så får du gå wild med det och låna stuff åt mig. Win win för bibban och mig. En god gärning av dig.

M. Lindman said...

It's a deal :) hör av dig när du är i stan så fixas detta. Bibban rules!