19 July 2012

havet

En facebookvän delar den här bilden från en grupp som kallas U.S Navy. Bildtext: 'Sleep tight America! Your Navy owns the night. And the air... And the sea!"

I samma veva hittar jag den här videon på youtube, At sea, en film av avantgardefilmaren Peter Hutton (från 2007). Filmen består av tre segment. Den första fokuserar på varvsindustrin, det andra på ett fraktfartyg på havet, medan i det tredje gamla skorvar tas isär. Först försökte jag mixtra med volymknappen. Efter lite surfande fattade jag att ljud verkligen saknas, Effekten är både förbryllande och spännande. Utmaningen jag ställs inför när jag tittar på filmen är dels att helt konkret förstå vad som sker i de olika scenerna, dels får jag på ett estetiskt sätt få upp ögonen för en miljö. Vissa scener är mycket enkla (havet svallar, containrar på ett fartyg i regnet inramat av ett hav som sakta gungar i bilden). I andra scener betraktas en komplex situation på avstånd (folk som jobbar); ansikten visas mycket sällan och jag undrar vad avsikten är här, vilka associationer som väcks av det. När en kvinna visas stående framför ett risigt vrak, och när strax efter en grupp personer kikar in i kameran, är effekten slående. Filmens absolut sista bild är några glada typer som sticker huvudena in i linsen - här har vi inte den typiska bilden av alienerade arbetare som syns bara som vaga gestalter i rutan. Filmen är varken hyperrealistisk eller estetiserande (fast det är en förbannat vacker film, men det vackra gör inte de sociala förhållandena mindre verkliga eller 'exotiska' - tycker jag*) och inte är det någon actionfilm heller. Filmen balanserar mellan meditation och reportage och det fungerar riktigt bra. Hade det funnits en berättarröst eller lite drömsk ambientmusik hade det varit en helt annan produktion. Filmen tänder eld på fantasin & får åtminstone mig att vilja skriva tjocka, politisk-minimalistiska romaner om havet och kapitalismen (det låter som en mycket åländsk bok hehe). Min andra reaktion är att kasta mig på telefonen och ringa min far, som jobbade på fraktfartyg i många år, & intervjua honom om precis ALLT.

kolla.


* den fråga som väcks här, liksom i så många andra sammanhang: vad innebär det när ett konstverk är 'estetiserande'?

Jag slänger på den här skivan för det är det enda rätta:


Relmic Statutes - Morning tapes (2010)

No comments: