8 November 2012

lågprisflyg till New York? NEJ.

Jag läser DN för att få lite avkoppling från de sura filosofiska funderingarna - blir ännu magsurare. DN sprider i en rubrik på ingångssidan vad som omedelbart ska slå läsaren som ett glädjebudskap: lågprisflyg till NY! Å, New York som är så härligt! Företaget som ska skeppa shoppingsugna nordbor får riklig och otvetydig reklam. Det är minsann inte fy skam med företag X, för de satsar på sina kunders komfort. Hör här vad en som har en slant extra kan kosta på sig: " – Vi vet att resenärer har ett större behov av "det lilla extra" när de flyger långt och vi vill därför ge dem som önskar det, möjlighet att beställa en produkt som bland annat inkluderar bredare säten, bättre benutrymme, en trerätters måltid med dryck och incheckat bagage, säger Björn Kjos i ett pressmeddelande." Jaha, hurra. Vad DN inte gör är att skriva en artikel om hur lågprisbolag är en del av en expansionsberoende kapitalism som helt bygger på att man inte ska tänka så här: behöver jag verkligen åka dit för att fira en mysig helg på Manhattan? NEJ DET BEHÖVER DU INTE. I notisen öppnas NY-trippen som en lockande möjlighet snarare än som en del av en allmän dystopi. Det verkar helt självklart att i den lilla notisen nämna datumet då lågprisflygen startar sin rutt och hur många avgångar i veckan det finns. Min undran: får DN betalt för en sån här nyhet? Var går gränsen mellan reklam och notis?

5 comments:

h. said...

Dessutom är "det lilla extra" ett äckligt uttryck. Liksom, för övrigt, "unna sig".

Men för att vara lite mer allvarlig är resekonomi något som borde funderas mer över. För resan som produkt passar ju tanken på expansion perfekt: resan är konsumerad så fort den är genomförd, men medan annat det gäller för (t.ex. mat) är relativt oföränderligt (det är trots allt inte så stor skillnad på den mat vi äter idag jämfört med för 100 år sedan), öppnar resan som produkt för en helt annat grad av föränderlighet (det jag betalar för är kortare restid, och tänk på den dramatiska förändring som har skett här och skulle kunna ske, en förändring utan vilken en helgresa till Manhattan för övrigt skulle vara en obegriplig tanke).

M. Lindman said...

Ja, motbjudande ord.

Intressant poäng om mat vs. resor. I allmänhet vore jag böjd att tänka att det är en massa saker som förändrats drastiskt i vår relation till mat (mat som varor vs. mat som föda tex) men vad gäller just ätandet kan man tror jag säga det du säger. Åtminstone vad gäller det expansiva finns här ju en drastisk skillnad. Att bli mätt på reseupplevelser vs. att bli mätt på mat - olika grejer.

h. said...

Jag blev själv lite fundersam på matjämförelsen direkt efter jag skrev den, men något ligger det kanske i den.

En annan tråd: Det expansiva i reseekonomin kan kanske också förbindas med det att det som säljs på ett sätt är något tomt. Att man kan bli trött på att resa, tycker det tar för lång tid att ta sig dit man vill, är ju just det som den som säljer resan lockar med att man inte ska uppleva: den bästa resan skulle vara den där man inte känner särskilt mycket av själva förflyttningen. Så att vara trött på att resa skulle vara att vara trött på det man reser till, men eftersom detta kan vara platser av helt olika karaktär och som rymmer helt olika typer av möjligheter, går det enkelt att locka med något helt annat än det man blivit trött på. Det här stämmer naturligtvis inte om man börjar tänka på det, men det är sådana här saker som reseekonomin kan locka med: ett allt lättare sätt att transportera sig, en närmast oändlig värld som öppnar sig om man bara sätter sig just på deras flygplan.

Om detta är expansivt i den strikt kapitalistiska meningen av ordet - produktion av mervärde - är givetvis en annan fråga, men det är inte svårt att förstå varför just konsumtion av resor har blivit så central att alla dagstidningar har speciella reportage om det minst en gång i veckan. Det är en form av konsumtion/produktion som inte verkar vara begränsad på samma sätt som andra former av konsumtion/produktion.

den elaka bloggaren said...

tänker på bilder på besvikna finnar som hade tagit flyget till nyc för att springa maraton, new york maraton som inte hade ställts in ännu trots sandy-orkanen, som de till sin chock fick se ställas in när de väl var framme på plats, vilket var lite oschysst, kan man tycka, mot alla de där sportresenärerna, som ju inte kan måsta bära den ekonomiska risken för att massor med new york-bor fick se sina hem krossade och brända.

sen tänker jag på nån hipster som posta ett foto på facebook där hen och hens vänner dricker ekologiskt kaffe på ett kafé som bara servera ekologiska produkter nånstans på manhattan. eko-turism, liksom, med flyg till andra sidan jordklotet.

och dom som ser ner på svenssons som flyger till thailand på charter medan man själv ju reser till nåt mer exotiskt ställe nere i sydasien och fixar allt själv (förutom all den förstörelse förstås som man åstadkommer, den lämnar man åt nån annan att fixa, och jag skulle vilja se alla dom som reser till sydostasien tillbringa en sommarmånad där utan luftkonditionering, alltså utan luftkonditionering, "gud va varmt och skönt det är, det är så skönt att slippa kylan uppe i finland").

M. Lindman said...

Reseindustrin är väl typisk för kapitalismens expansionsmekanismer åtminstone i den meningen att det handlar om att göra fler och fler saker till varor.

Men här kan man verkligen tala om hur varuformen ofta döljs genom att försöka upprätthålla illusionen av att turisten är en ensam, kreativ utforskare - som Elaka exemplifierade: resenären som reser till det exotiska landet och "gör allt själv" (dvs. inte åker på någon vulgär paketresa utan ----).

Å andra sidan, med Elaka bloggarens exempel: att turisten har rätt till sin besvikelse när resepaketet går i stöpet när Sandy drar förbi och loppet inhiberas.

Trötthet och tristess är väl det som turismindustrin helt och hållet måste göra anspråk på att eliminera, och ett uttryck är kanske att ALLT ska kunna beskrivas som en upplevelse man på olika sätt kan optimera (när jag köpte biljett från SJ såg jag att man nederst på biljetten hoppas att jag ska få en bra 'upplevelse'. Min reaktion: mycket förvirrad - vadå upplevelse?).

Elaka: jepp, och olika reportage om att "politiska oroligheter" uppstår i ett visst land eller viss region så att besvikna turister får finna sig i att sätta sig på planet hem. Snyft!