13 May 2012

logistikboxaren

I Åbo finns det en sån där kiosk som mindre rediga och orediga människor graviterar mot sent om aftonen i akt och mening att där snaska på någon matportion med en rejäl dos majonnäs (och vilken majonnäs sen). Här kan man finna sig i samspråk med en vilsen tonåring eller en konstkurator. Det är på denna plats man kan höra fantasifulla okväden yttras och intrikata sociala former performeras och reitereras. Tanten i kiosken är av den stoiska arten som har hört allt och sett allt. Osammanhängande tillrop och smädelser tar hon med ro. När jag tänker på den eventuella positiva innebörden som begreppet 'professionalism' har är det på den där damen jag tänker. Hon som inte tar någon skit och som förmår mana till lugn och sans i den rojsiga församlingen av berusade människor, ölburkar och måsar. Nåväl; härom kvällen stod jag ånyo i den där eländiga kön. Bra utsikt över ån och alltihop. En ritual. Ett gäng i rockabillyutstyrsel dyker upp. En av dem står framför mig och han börjar tala med en annan man. Rockabillykillens lugg guppar upp och ner medan han berättar att han är boxare. Eller var. Han tjänade pengar på det. Nu dricker han för många öl, säger han och svajar till oroväckande så där att jag måste ta ett steg bakåt. Vad gör du då om dagarna, frågar den andra mannen. Jag studerar logistik, triumferar rockabillyboxaren. Mannen blir djupt imponerad. Logistik! Se där ett ämne som kräver både ett och annat av studenten. Efter en stund i andaktsfull kontemplation får boxaren sina makkaraperunat. Med dem i handen tycker han att det är tid nog att utmana någon till en fajt. Ingen anmäler sig frivillig.

--- Jag har inte den minsta aning om vad disciplinen logistik går ut på. Att liksom få saker att rymmas på olika ställen? Att transportera varor från A till B? Är det ett helt praktiskt tillämpningsämne eller handlar det också om att förstå mera samhälleliga aspekter kring relationen mellan handel, transport, ekonomi? Det finns stereotyper om ekonomi och ekonomer, liksom det finns stereotyper om filosofi och filosofer. Logistisk - njae. Kommer inte på någon typisk bild av hur en logistiker rör sig i världen.

No comments: