18 September 2011

på benen i Brooklyn

Efter en natt av knaggligt skrivande och pretentiösa idéer: en nypa frisk luft. Det är höst i New York. Förra veckan kunde jag knappt sova på min slippriga lädersoffa (som påminner om den som fanns på filosofi-institutionen). Det var varmt, satans varmt. Inte längre. Luften är underbart krispig när jag går ut genom dörren. Området är nytt för mig. Jag flyttade in förra veckan. Mitt i Brooklyn. Människor från olika hörn i världen, kanske främst av allt de västindiska öarna. Jag vet ingenting om någonting förutom att mina grannar nedanför har fåglar som sjunger monotont och runt hörnet serveras underbara grillade ostsmörgåsar till tonerna av ett delikat gräl. I motsats till en del ställen på Manhattan går det att andas här. Går genom parken och upp. Man kan bli skjuten i Brooklyn, får jag höra på Facebook. Äter ett rosa muffins och kontemplerar saken. Det är lätt att stigmatisera fattiga människor. Fattigt område = farligt område. Latent och inte så latent rasism. Ansamlingar av vita människor ses sällan som hotfulla. Ser en tant med rollator. Blir inte skjuten. Hör en predikant som predikar domedagen. Blir inte skjuten. En silverhårig gubbe med valrossmustasch frågar om herrn vet var sjunde avenyn är. Jag vet inte och blir inte skjuten. Gör några ärenden och blir inte skjuten. Äter en korv och blir inte skjuten. Går västerut. Hittar en bar. I baren springer ett gäng hundar fram och tillbaka. Ölen kostar tre dollar. Jag läser Faulkner. Det är ett bra ställe. Robust. De har tre ölsorter man kan välja mellan. Eller var det två. That's fine with me. Det här har jag saknat i New York: en bar som det går att sitta flera timmar på med en bok som enda sällskap. En bar som inte serverar coctails. En lite sunkig lokal som inte är shabby chic (= disparata möbler, obekväma stolar, mysighet när den är som mest steriliserad och kapitaliserad på). Ett ställe där det inte spelas smakfullt ironisk musik utan här får Aerosmith tala helt för sig själva. Typiskt nog stänger stället - imorgon. Well then. Crap. Barjakten fortsätter. Sökes: demokratisk bar var som helst i New York. En offentlig plats för lugn och ro. Och öl.

No comments: