3 May 2010

Filosofer och filosofer

Det finns inga manliga filosofer!
Denna slutsats drar jag efter att ha letts till en Wikipediasida som listar "female philosophers". Så får man se Patricia Churchland, Aynd Rand och Judith Butler på samma sida tillsammans med Hildegaard av Bingen. Däremot finns det ingen sida för manliga filosofer eller "män i filosofin".
Det finns bara en sak att säga: filosofihistorikerna har lurat oss.
Jag gissar att beryktade damer som Platon, Kant, Marx, Foucault eller Wittgenstein helt enkelt är för dåliga för att kvalificera sig in på listan. 
Dom är kanske för orakade eller så var dom för kroppsfixerade för att kunna ägna sig helhjärtat åt det klara och rediga tänkandet.
(Jag funderar på att starta en egen Wikipediasida som heter "kvinnliga filosofigenier" och sätta mig själv högst på listan, tillsammans med Marx, Wittgenstein och Simone Weil.)

*(Bakgrunden till det här dåliga inlägget finns i mina egna tankebanor. En fråga dök upp på interna mejllistor. Borde vi ha någon text av en kvinnlig filosof för vårt inträdesprov? En befogad fråga. Min första tanke: ja, men vilka kvinnliga filosofer finns det då? Ja det är ju Anscombe och Weil och Diamond och.... öh....och hon vad-heter-hon-nu, ja, just det, Murdoch. Hon är ju bra. Efter en stund inser jag det knasiga i att landa i en sådan tanke, även om den inte är speciellt konstig (men världen är en konstig plats). Och sedan slår det mig som vanligt att JEEBUS.
/Flyttar ut i öknen med mina fem kameler/)

1 comment:

Be Nordling said...

Tre tummar upp!