12 August 2015

papper

 Flyktiga, fina sommardagar :: jag passar på att rensa ur mitt kontorshörn. Tyst institution, jag laddar kaffemuggen & släpar upp svajande papperstorn på bordet med avsikten att kasta bort 99 %. Så blir det också. Papperskopiorna rullar upp de senaste sex-sju åren. Papperskopior att riva händerna på. Kaffefläckigt papper. Skrynkliga kopior av obskyra artiklar ur dussintidskrifter. Kopior jag aldrig läst. Kopior med ivriga, tossiga - oftast oläsliga - kommentarer över hela sidorna. Kopior med ett moloket wtf. Kopior på sniskan, med den svarta, tjocka kopiatorranden, kopior där den understa eller den översta raden saknas (hoppas ingen filosoferat nåt viktigt där). Utprintar av egna meisterwerk, andras kommentarer och frågor i marginalen. Mina överstrykningar och kladd. Lite ångest bland högarna av versioner, versioner, versioner - men också: fucking hell vad skönt att sitta i den här snurrstolen och hiva hela bunten desperatversioner ner i Åbo Akademis pappersinsamling. Oväntat befriande/befriad feeling. Sen hittar jag också guldkornen, essäerna att spara på, trots det töntiga med gulnande pappersformatet. Jag gräver fram tre olika kopior av Peter Winchs "Trying", sparar en. Essäer om språk-, religions- och handlingsfilosofi som jag vill läsa ett par varv ännu. Blir glad av att böka fram dom där texterna som gjort intryck och lämnat tankespår och nu finns dom här, vimmelkantigt kopierade, svartbordade och högst materiella, i en grällt orange, sladdrig pappersmapp där ena remmen gått av. Filosofi liksom.




No comments: