26 August 2012

davidlynch

Har man sett Mullholand Dr. eller Inland empire kanske kusligheten i följande är begriplig:

Jag gräver i ett obskyrt skåp efter instruktionsboken till kylskåpet. Istället för att skriva recension eller fundera på framtiden siktar jag in mig på att frosta ur kylskåp. Frosta ur kylskåp är en resultatinriktad och alldeles utomordentlig handling som försänker en i lugna och systematiska tankar. Hittar vad jag söker (och inser att det nog är bästa att bara reppa ur stickkontakten). Hittar också en gulnad lapp med uppgifter om att ett kylskåp har bärgats från Musta pörssi till min adress. Lappen är från 2005. Ovanför adressen står mitt efternamn. Den där sugande känslan av desorientering. 2005 bodde jag på annan adress i ett annat hörn av stan. I den här lägenheten bodde någon helt främmande människa, kanske jag. - - - I medvetandet: tiden på glid, dubbelgångare, förskjutningar, rubbningar, verklighetshål, sprickor i existensen, varats otäcka skikt osv.

Nu: avfrosta kylskåp, leva den här dubbelgångarens liv. Koka gröt & brygga kaffe. 

2 comments:

Anonymous said...

the owls are not what they seem.
-a.juantorena

Anna said...

Klart lynchesque!!