25 June 2010

Soul

Var inte orolig. Jag ska inte prata om Raimond Gaita. Inte idag. Ett 1600-sidigt läsprojekt är till ända och jag vet lite mer om soulmusik än tidigare men jag vet också att jag är skittrött på "innerlig" musikkritik skriven av en människa som tycker att det är viktigt att vara cool och ha coola kläder och att popmusik handlar om primitiva instinkter. På spotify finns det en del bra soulmusik tillgänglig. Här är en spellista med sådant jag gillar. Vrid upp volymen ordentligt - det är bluesig ilska, pompösa refränger, en liten xylofon som glimtar fram, Home is where the hatered is och damer som är trötta på en skittillvaro. Sånt. Det är ingen ortodox lista för jag vet inte ens vad ortodox betyder i det här sammanhanget (och jag vet inte om jag är speciellt intresserad heller). Det är en begränsad lista såtillvida att jag inte vet nåt om soulmusik utanför det ämerikanska. Jag har semester från och med - nu. En stor del av den kommer att tillbringas på musikbiblioteket bland dammiga skivor.

No comments: