16 June 2010

Bill Fay: Time of the last persecution (1971)

Apokalyptisk folk & konstig kvasikristendom? Ja tack, om vi pratar om Bill Fay och hans märkliga album Time of the last persecution från 1971. Det tog ett tag för mig att börja uppskatta den här skivan. Jag tyckte inledningsvis att Fays röst lät trist uttryckslös och att musiken var monotont tråkig. Nu öppnar den sig och jag gissar att jag kommer att lyssna en hel del på den här skivan som i och för sig representerar en hel del av associationerna om brittisk folkrock från sjuttiotalet. Men det är ingenting dåligt.

5 comments:

Anonymous said...

Tack för tipset! Jag lyssnade lite här:
http://www.youtube.com/watch?v=sNDeDSgtpvk

Har du hört Steppeulvene? Rekommenderas varmt. Jag såg Odinteatrets förestälning om Eik Skalöe för länge sedan och blev hooked. Hur låter det i dina öron?

M. Lindman said...

Kul att/om du gillade.

Steppeulvene var helt obekanta för mig. Jag vet nästan inget om dansk musik - tyvärr. Först var jag lite misstänksam mot sångarens stil (och, löjligt nog, texter på danska), men det här låter faktiskt ganska bra! Tack för det!

Anonymous said...

Nåh, gillar du inte danska så är det nog ingen idé...
Det är liksom själva grejen. Förslag: börja med "Jensen" (dvs Svensson) - Köbenhavn er som alle andre byer...

Anonymous said...

hvor tiden er inne, og ingen forstår det...

M. Lindman said...

haha, danskan är nog inget oöverkomligt problem. Det var bara en första reaktion.

Jag har som sagt inte lyssnat på någon musik på danska (förutom ett hardcoreband som jag glömt vad de heter). Konstig reaktion iofs. Det visar väl kanske bara hur hegemonisk engelskan ändå är. Jag reagerar ju inte på att Kierkegaard skriver på danska precis...