19 June 2010

Ля-Миноръ - Обороты (2009)

Det blev inte av att åka till Ryssland. Jag som ville göra ingenting i Tynda. Istället har hjärnan runnit ut på golvet och jag lyssnar på La minor, en orkester från St. Petersburg. I bästa välmening kan man säga att de spelar umpa-umpa, med en sångare, Slava Shalygin, vars stil är något i egen klass och kategori. Det är folk och klezmer som ibland lurar mig att tänka på ska. Andra sånger hänför sig till en sångtradition som har en del med arvet kring Vysotskij att göra. Det snackas om en Arkadij Severnij och honom har jag inte hört (än). I texter om orkestern La minor talas det om gangsterfolk och sånger i fängelsekontext (jag måste spänna språkörat lite extra). Det här är musik som gör mig obegripligt glad. Kanske är det för att sången "Murka" påminner mig om den första ryskafrasen jag lärde mig: "Den svarta katten Murka älskar mjölk och fisk." Användbart. Men i sången är Murka en gängstabrud. Eller så är det för att kombinationen (knapp!)dragspel, primitivt trummande och saxofon (nu är vi där igen) är helt oemotståndlig. Kanske är det dags för mig att slå mig ner på en danspaviljong med avslaget mellanöl och vänta. Det skulle jag nämligen gärna göra - för att hamna i samspråk med 70 eller 80-åriga gummor och gubbar som kunde komma med upplysningar om vilket slags tangomusik man lyssnade på under fyrtio- och femtiotalet. Jag behöver fortbildas.

La Minor finns på Spotify!

No comments: