8 April 2010

Jeeves and Wooster!

Det sista jag hade trott om mig själv var att jag skulle fastna i en serie baserad på historier skrivna av eskapistmaestron PG Woodehouse (som jag aldrig läst). Men nu är jag fast. Jävligt fast. Jag skulle helst ta ledigt från jobbet hela veckan och ägna mig uteslutande åt Jeeves and Wooster, den brittiska nittiotalsserien om den totalbombade Bertie och dennes påpassliga butler Jeeves. Varför är det här roligt? A) Det är en ofrivilligt queer serie (Bertie och Jeeves är ett fint par). B) Folk heter saker som Oofy, Gussie, Bingo och Piggy. C) Det är en serie som idealiserar den icke-arbetande aristokratin på ett fullständigt briljant sätt. Inför frågan om de eventuellt skulle ägna sig åt arbete spärrar karaktärerna upp ögonen och ropar förskräckt: "honest toil you mean?"

No comments: