24 April 2010

Heinäluomalogik

Från dagens HBL, socialdemokraternas nya riksdagsgruppordförande Eero Heinäluoma uttalar sig:

"En växande rasism blir följden om regeringen slår dövörat till, menar han. ["Dövörat" hänvisar till att Heinäluoma tidigare pratat om "den förnuftiga reaktionen" att Finland inte bör ta emot fler invandrare.]
- Tar vi hit en stor skara människor utifrån samtidigt som arbetslösheten är skyhög innebär det att de tar jobben av finländare, gör dem arbetslösa. Det leder till ökad rasism."

Det finns en mängd skumma antaganden i det här. Heinäluoma verkar säga att rasism är en naturlig reaktion på ett samhällstillstånd. Det här är struntprat. En utsaga som "de tar jobben från oss" är ett påstående som redan är förankrat i ett rasistiskt perspektiv. Dvs. föreställningen om att "de" tar jobben av "oss" är inte, som Heinäluoma nästan verkar tänka, en neutral beskrivning om hur saker helt enkelt ligger till. Det som sägs här är snarare uttryck för just den rasism som delar upp världen i "vi finlandare som har rätt till vår arbetsmarknad" och "invandrare som kommer hit och snyltar på vår välfärd och snor våra jobb". För att uttrycka mig krasst.

Det är bara utifrån den här konstiga logiken som Heinäluoma tänker att socialdemokraterna stakar ut en tredje väg mellan "grön idealism" och "röstfiskande rasism" (en förnuftets väg, vad annars).

Jag har ingen aning om vilket parti jag ska rösta på i nästa riksdagsval. Det blir åtminstone knappast socialdemokraterna. Den "arbetslinje" som man kan utläsa ur Heinäluomas inlägg i den här intervjun är inte vad jag förstår med ett bra samhälle. "VI HAR RÄTT TILL VÅRA JOBB!" Utifrån ett sådant perspektiv har jag väldigt svårt att ta på allvar det Heinäluoma säger om att SDP vill ta i tu med tudelningen i samhället.

En öppen fråga: vilket bild av arbetsmarknaden framställs när man pratar om att finländare har rätt till "sina" jobb? Åtminstone verkar det inte vara en renodlad ekonomisk bild. (Jag har inget egentligt svar: jag måste tänka vidare.)

No comments: