13 April 2010

¤/(&¤#)/))=&%

Sover dåligt. Stiger upp i ottan när det knappt är ljust och ingen annan än postutdelare är vaken. Läser metafysik om medvetandet som erkänner det andra medvetandet som erkänner det första medvetandet som erkänner det andra som erkänner det första osv.. Min kollega kommer in på rummet, "Är du här?" frågar hon, förvånat. Bemödar mig knappt om att grymta. Äter bröd som visar sig vara mögligt. Får telefonsamtal av banktant som ringer för tusende gången. Nej, jag är upptagen ju, nej, jag vill inte diskutera ett litet pensionssparprogram. Läser metafysik. Kan inte artikulera och inte tänka. Skriver skitpapper i all hast. Går på föreläsning. Säger dumma saker. Säger ännu dummare saker. Går på lunch. Sysslar med mitt ärevördiga frivilligarbete. River mig på papper och går sönder inombords. Blodet sprutar. Begår misstag. River mig på papper igen. Jag har sedan inget bättre att läsa än Adorno, den gamle skämtaren (det står mellan honom och en bok med titeln Döden kom till rätta): "Barbariet är så långt gånget att det, med påskyndandet av historien till överljudshastighet, smittar allt som motsätter sig det." Jaja. På kontoret där jag vistas finns en lapp uppsatt på toaletten som ställer upp regler kring fisande och spyende på allmän toalett. Om man ska spy i toaletten, och det ska man helst inte, så ska man se till att det görs tyst och diskret. Vegetarisk mat är förvisso bra, men människor blir dåliga i magen av det, upplyser den informativa skrivelsen vidare. På vägen hem överväger jag att råna en bullbil. När jag kommer hem uppdagas nya dumheter och nya misstag. Jag är för oegentlig för att laga min egen mat så det får nån annan göra. Solen skiner ute och fåglarna kvittrar.

3 comments:

Stefan said...

Jag råkar tyvärr aldrig ut för några häftiga texter på toaletter.

E. A. Hallstensson said...

Jag är också för oegentlig för matlagning, men dr. Oetker är å andra sidans historiens mest egentlige tysk (och det är inte kattskit det).

M. Lindman said...

Stefan: det händer mig ibland. Den här gången försökte jag övertala mig själv om att det rörde sig om skämtsamt lynne. Men det var det nog inte.
E.A.H: Den kära doktorn representerar absolut ande - harmonin mellan jaget och världen. Och varför inte: magen och hjärtat (genom begreppen).