14 March 2011

hata tv

På grund av omständigheter utsätts jag för tv.
jag hatar tv.
jag hatar tv jag hatar tv hatar t
v
en nasalt dammig historikerröst berättar om gravarna i Mesopotamien.
en nasalt dammig biologröst berättar om hur noshörningar parar sig.
en gäll reklam för en möbelfirma.
en journalist listar entusiastiskt ekonomiska uppsving som har sin begynnelse i katastrofer.
på en kanal visas katastrofbilder, katastrofbilder, katastrofbilder. de gör inget intryck längre. det är bara bilder. Bilar som simmar i havet. Ånga puffar ut ur ett kärnkraftverk. en spökstad som en mun utan tänder.
en kock lagar mat, suger på fingrarna, rrriktigt mört.
femdagarsprognosen, veckoprognosen, evighetsprognosen, plus minus.
på kanal två plirar en empatisk medelålders kvinna i röd polotröja. bakgrunden i studion har statstelevisionen i DDR donerat åt YLE år 1972. visst förstår vi att Pekka har det svårt. Pekka har haft ett svårt liv, han. Det är synd om Pekka. Pekka har mycket pengar på banken. Pekka har svårt med spriten. Nu erkänner han det själv. Vi applåderar Pekka för han är så modig.
ZAPP!
katastrofbilderna, hur många döda, många, blir fler, ännu fler, myndigheterna och fem experter.
ZAPP!

det pirrar i huvet det skramlar i öronen
jag önskar att kant skulle sitta bredvid och berätta hur man tänker förnuftigt

jag ska börja spela pensionärsbingo, har jag tänkt.
eller gå på uppbyggliga föredrag.
eller driva runt.
eller dricka öl.
eller läsa den experimentella romanen Moskva.
eller
eller

3 comments:

ponks said...

I LOVE det här inlägget.

M. Lindman said...

men då glömde jag att nämna det värsta av allt: den satans helvetes sporten. jag pendlar att bli illamående av icke-dekadenta kroppar som presterar Resultat (siffror, siffror) och att tycka att ljudet av sport-tv på avstånd kan vara lite mysigt, barndomsminnen. Men då ska det som sagt vara rejält avstånd mellan tv och öra. Mest blir jag illamående.

ponks said...

Ja fyfan för sportresultat. Jag tyckte om ordet "kappaletta" i sport-teven som liten, väntade alltid med iver på sporten, frågade att kommer det snart kappaletta? ja, det var väl något med att dom läste upp hur många stycken numror av nånting här och där, svårt att minnas sammanhang av något man inte alls förstod:)