3 July 2015

Miljötänk

Hbl fortsätter med sina "inspirerande" businessreportage. Jag kan som vanligt inte låta bli att provoceras av de fåniga bilderna av vital [selfmade!] man i medelåldern som gör big buck och texten som följer det normala narrativet om hur ledarskap beskrivs. Å ena sidan. Prisa personalen, folk ska älska att göra sitt jobb, prata om personalen som kronjuveler. Å andra sidan. Tänka stort. Den medelålders hotellaffärsmannen har jobbat sig från jordgubbar till globala sammanhang. Och miljön - den tänker han på! Reportern nämner det inte, men jag ser framför mig den lite spefulla glimten i ögat:
Jag är övertygad om att vi måste ta ansvar och agera för att stoppa klimatförändringen. Jag har resurserna att bidra. Mitt resonemang är väldigt enkelt. Hur och var ska jag göra affärer om vi förstör jordklotet? Mina ledord är people, planet och profit, säger han och gestikulerar så att vattenglaset välter. 
Och som vanligt undrar jag om den här människan egentligen är påhittad av en subversiv journalist som vill skoja till det lite för att visa på avgrunderna.


No comments: