7 October 2014

Att komma på sig själv

Jag kommer på mig själv med att oroa mig för att gå arbetslös länge med allt vad det innebär av minimala inkomster och bortfall av det slags sammanhang som ett jobb ger.
Det är lite skrämmande.
Jag kommer på mig själv med att tänka: man får inte bli pessimistisk, man måste tro på sin framtid, man måste ju tro på vad man gör. Man måste.
Och så tänker jag på hur 'att tro på vad man gör' allt som oftast definieras i lönearbetets termer. Att jobba upp ett självförtroende som ger bilden av en solid anställd.
Jag kommer på mig själv med att tycka att det för egen del är helt fucking oklart vad det är att 'tro på vad jag gör', 'tro på mig själv', 'tro på min förmåga', men ändå bekymrar jag mig för just de där sakerna, i just de där termerna.
-> existentiella problem och samhälleliga strukturer i en enda röra. 
-> hur man kommer på sig själv att befinna sig mitt i ett sätt att tänka&tala som man inte skulle föreställa sig att är ens eget, som man inte vill att ska bli ens eget, som man inte vill hitta i sin egen mun, sitt eget huvud, sin egen kropp. 'Tro på sig själv', 'tro på sin förmåga'. Tro på. Framtid.

2 comments:

ponks said...

Ja! Tampas också med liknande funderingar. Försöker lite lojt skuffa undan tanken på det där med att jag ju faktiskt är arbetslös efter juln. Tänker inte på det ALLS, för det är så ångestfullt allt det där, hitta jobbet, att-villa-jobba-nånstans, att fixa det, att tro på att man fixar det, om man vill göra nåt då alltså – om man hittar nåt som man TROR att man skulle kunna tänka sig att kunna göra. Pendlar mellan att vara snäll med mig själv och säga att jag inte behöver ha bråttom med att söka jobb för nu finns det tid om nånsin att lite, ehm, förverkliga sig själv – medan en annan jävel hoppar jämfota och SKRIKER att du måste hitta jobb NU, du är redan ALLT FÖR SENT UTE. Nu spårare det ut detta. Ha en trevlig helg!

M. Lindman said...

(Hahaha, jag har också en juln, båtn, soln, kattn -fas! :))

Ja känner igen pendlingen. Det är viktigt att hötta med fingret åt jävln och skrika tebaks: DET FINNS TID, DET FINNS TID, DET FINNS TIIIIID!
Trevlig helg till dig med, snart får vi fixa det där med bisse!