27 January 2012

kommentarfältsherrn

"Varje morgon kommer jag samtidigt till garaget med en kvinna i samma ålder som jag. Och när jag har startat, backat ut och svänger ut genom porten har inte hon ens fått igång bilen. Hon är alltså efter redan innan dagen börjat, hur resten av hennes dag ser ut vet jag inte men man kan kanske ana en trend här. Är detta ett tecken på ett manligt förtryck eller finns det individuella skillnader som kan förklara att vissa tjänar mer än andra?"

En kommentar (det tycks finnas många som lystrar till "Anonym") på ett blogginlägg på DN om det hat som väcks då feministiska anmärkningar görs.

3 comments:

Jenny said...

Höll på att få spyångest igår när jag i misstag läste lite kommentarer på en feministisk text. Åtminstone i Sverige verkar själva ordet orsaka hat och blint raseri (och tydligen också en sänkning i intelligens) bland en hel massa människor... och så fort någon kommer med en litelite feministiskt präglad åsikt så omyndigförklaras den personens alla åsikter. Jag vet iofs inte om de som sympatiserar med feminismen lyckas skriva så vettiga kommentarer de heller... Jag vet inte hur mycket man kan läsa av vad "folk i allmänhet" tycker utgående från kommentarsfält, men min uppfattning är tyvärr att orden feminism/genus/kvinnoforskning osv. inte har någon trovärdighet alls just nu. Vad ska man liksom göra åt det? Sluta använda dem? Hur blev det så? Eller är det "bara galningar" som skriver dessa fina och klartänkta kommentarer som ovan... men hela grejen gör mig så trött att man har lust att bara fly. Skulle vara lättare att möta detta i samtal ansikte mot ansikte med dem som provoceras så mycket av feminism...

M. Lindman said...

jenny: jo, det här är jättekonstigt, och sorgligt. Undrar om det här är ett svenskt fenomen egentligen, finns det inte lite samma tendenser i Finland? Att vara för jämställdhet är a-ok, att vara feminist ses närmast som att vara hysterisk och tjata om problem som ju "åtgärdats för flera generationer sen" (osv).

Jag vet inte heller hur man ska förstå de där kommentarfältstyperna. Har du läst den här: http://brockbrock.com/herrlundkvist/?p=1162
Jag läser sällan kommentarerna till tidningsartiklar på nätet. När jag gör det blir jag också ofta trött och sugen på att bygga rymdraket.

Jenny said...

jo har sett den! Just så ska frustration ventileras, med satir och konst.