4 January 2015

idolporträtt

Alltså som jag brukar säga: med jämna mellanrum är jag helt övertygad om att Elfriede Jelinek spökskriver innehållet i HBL. Läser om ung man, 33, entreprenör. Har sedan barnsben hungrat efter att köpa och sälja. Grundstrategin är och förblir: köp billigt - sälj dyrt. Magkänslan. Ta risker. Identifiera dem. Analysera dem. På bilden: leende man i kostym och powerklocka.
Arbetet är både en livsstil och en hobby för H, som jobbar 12-14 timmar varje vardag, plus flera timmar om helgen. För en utpräglad tävlingsmänniska som H är drivkraften dock inte pengarna, utan själva utmaningen.
- Att göra affärer är som att idrotta: pengarna är bara resultatet, ett konkret mått på hur du lyckas.
På tre olika ställen i artikeln påpekar H att han jobbar otroligt hårt. Motion (ja vad trodde ni, maraton såklart!) och jobb och familj som stöder hans arbete, ett team i med- och motgång. Allt är utmaningar, utmaningar. Det gäller också att ha rimliga mål, för jobbet ska ju vara något han sysselsätter sig med i 40-50 år till, så länge han lever. Men maratonspringandet lägger han av med när han uppnått sprängt den magiska gränsen, tre timmar. "Därefter söker han nya utmaningar."

---- En grej: vad är liksom tanken med de här reportagen som ibland förekommer i dagstidningar där unga affärsmän - ja, oftast är det män, och om det inte är det så handlar artiklarna vanligen explicit om "hur det är att vara kvinna och framgångsrik" - ges utrymme att berätta om hur de redan som barn hade näsa för affärer och var villiga att ta risker och satsa hårt, och att de så småningom fått ett alltmer balanserat sinne för risktagande, men att det fortfarande är viktigt att ha - yes - lämpliga Utmaningar? Jag menar, jag ser inte tillstymmelsen till kritisk journalistik i den här juttun. Det är ett idolporträtt, rakt av, av en figur som L Y C K A T S. Av allt att döma ska den här människan framstå som en förebild, sundheten personifierad. Någonting att hoppas på: tänk att det finns sådana driftiga unga löften i vårt land som slagit igenom i affärslivet och gjort sig ett styrelseledamotnamn!

HBL anmäler att artikeln är en del av samarbetet med den "respekterade" affärstidningen Forum. Samarbetet ska enligt uppgift leverera "inspirerande berättelser om entreprenörer och personer som nått höga positioner". Det här ser HBL som en satsning i sin ekonomibevakning?

---- Rent existentiellt: vad innebär det att tänka på sitt liv som en serie "utmaningar"?

7 comments:

den elaka bloggaren said...

tur att du läser hbl så slipper jag öppna den reklambroschyren (för sfp och världen enligt björn wahlroos). sku jag ha hört det nån annanstans sku jag tro att nån skämtar med mig att det fanns en såndär text i hbl. organisationen jag jobbar för hade en annons i "forum för ekonomi och teknik" för nåt år sen och då fick vi deras mediekort, och där framhåller de hur hög medelinkomst deras läsare har. skön tidning, tur att hbl samarbetar med dem, hoppas dom går i konkurs snart.

d.e.b. igen said...

alltså "tro att nån skämtar" som satir för att det just är så spot on alla dom hemska tankar jag tänker om den tidningen.

M. Lindman said...

Jo, säger nog nåt om blaskan ifråga att den ibland ger sådana där moments av "alltså det här kan bara vara parodi". (Jag frågar mig med jämna mellanrum om det på riktigt är vettigt att prenumerera.) // Trevligt värre att ange medelinkomst på läsaren som ett slags kvalitetsbelägg. Kanske det var vad HBL menade när de kalade Forum (nog är det väl samma ekonomiblaska?) "respekterad"?

h. said...

Faktiskt måste väl det omvända gälla. Hög medelinkomst på läsarna = dålig tidning (bara de som ändå inte behöver hålla hårt i slantarna tycker den är värd att prenumerera på). Låg medelinkomst på läsarna = bra tidning (t.o.m. de som svårligen har råd med en prenumeration tycker det är värt att betala för den).

M. Lindman said...

h: Precis!

d.e.b. said...

det är ganska intressant att studera hur de säljer sig själva åt sina annonsörer, chercher l'argent, http://www.forummag.fi/wp-content/uploads/2011/11/Forum-mediekort-2015_slutgiltig.pdf

det är en tidning för män med inkomst ordentligt över medianen som "kör bil själv".

men h - "81 % av läsarna tycker att forum är mycket viktig för dem".

M. Lindman said...

Love this: "78 % anser att de får ett mervärde av Forum som inte kunde ha fåtts på annat sätt." Alltså jag vet ju att journalistik ofta uppfattas som ett 'mervärde' i konkurrensen med andra tidningar, att tidningen ska erbjuda en produkt som skiljer sig från andra produkter, men gud. Sku inte vara det minsta förvånad om HBL gör liknande kundundersökningar, eller att en representant från KSF skulle uttrycka sig så.