17 January 2015

Nevada Barr - Bittersweet

Rekommendationer är bäst! J tipsade om Bittersweet för en evighet sedan och först nu har jag tagit mig an den här romanen, en queer westernhistoria skriven i mitten av åttiotalet. Eftersom jag inte hittar värst mycket skrivet om boken här på det elektroniska nätet tänkte jag mata in några funderingar. Behållningen av romanen är beskrivningen av en annan tid, 1870-talet och något decennium framåt. Imogene är läraren som sparkats från sin tjänst eftersom hon anklagats för att ha ägnat sig åt omoraliskt beteende med en före detta elev. Hon flyttar till Pennsylvania för att ägna sig åt sitt yrke. I omvärldens ögon är hon gammelpigan som arbetar eftersom hon inte lyckats med uppgiften att gifta sig med en man. Poängen är att 'gammelpigor' innefattar alla som inte har en viss juridisk status, men som också anses vara tragiska figurer i samhällets marginal. --- Jag slås av hur begreppet gammelpiga levt kvar i ungefär samma betydelse ännu i mina föräldrars generation. När jag växte upp talade den generationen om 'fröknar', 'frökenmänniskor' som var lite mystiska (i bästa fall) och beklagansvärda nuckor enligt många (i skärgården där jag växte upp var det tidigare ofta så att de här kvinnorna levde hos sina bröders familjer, och det finns många berättelser om den friktion som uppstod genom det). ---- Bittersweet är en grym historia om ett patriarkalt samhälle där kvinnor på ett antal sätt är beroende av män, även om de inte primärt lever eller vill leva med en man. Kanske innehåller boken väl många förvecklingar, men jag måste bekänna att jag rycktes med av historien om läraren som bosätter sig på en ny ort och där samma scenario som på det förra stället uppstår. Hon flyr tillsammans med sin vän - deras relation ändras hela tiden - till Nevada, där de hoppas på att starta på nytt, tillsammans. En av romanens styrkor är att den vänder och vrider på de olika relationerna. Kärleksrelationen mellan huvudkaraktären träder inte bara fram utifrån det samhälle som stöter bort, förbjuder och moraliserar utan också utifrån deras vilja att hitta en frizon, kanske utanför samhället. Men vad är detta 'utifrån samhället'? Frågan förblir öppen, och den förbli komplex. Att önska sig bort från samhället uttrycker deras längtan att leva tillsammans. Samtidigt beskrivs det som ett symptom på ofrihet och förtryck där det är svårt att se vad en frizon skulle vara. Hursomhelst: om man är intresserad av att läsa om kön och sexualitet i en annan tid är den här boken bra. Jag uppskattade, trots visst övermått av dramatik.

No comments: