18 January 2015

manlighet och neutralitet

Ser på skådespelaren Ville Haapsalos reseserier på TV. Bastant karl med mössa på huvu reser i Ryssland (och före detta Sovjetstater). Utstrålar gemyt och tycks vara bekväm med de flesta. Ville badar naku, pratar med ubåtskaptener, aktivister, motorcykelknuttar, utskärstanter och småbarn. Det är snälla TV-program och Ville är den trygga reserösten med en lite bullrig, men vänlig framtoning. Plötsligt slår det mig hur himla svårt jag har att föreställa mig en kvinna i Villes roll, den som reser runt, pratar med alla och som kameran filmar obesvärat i alla lägen. Sen frågar jag mig: exakt vad är det som jag har så svårt att föreställa mig? Vilken skillnad gör det att Ville, denna lurviga och solida TV-människa, är en man eller kanske snarare: vad är det som gör att jag alls börjar tänka på kön här? Blir inte klok på det, men på nåt sätt relaterar sig mina vaga tankar till den självklarhet med vilken män tar plats, och hur det här kan se ut. Den bullriga, rekomysigheten. (Jag snackar förstås om hur manlighet görs.) // Dagens Husis var diger. Bland annat läser jag en intressant konstrecension om fotografen Elina Brotherus.
Vi är vana att se den avklädda kvinnokroppen eller självporträttet som något absolut könat. Vare sig syftet är skönhet eller en feministisk revolt mot objektifieringen av kvinnan tenderar resultatet att alltid alludera till kön och genus. Det är också en av de förbannelser som kvinnliga konstnärer fortfarande 2015 får dras med - att reduceras till att representera ett kön.
Elina Brotherus har ändå alltid på ett helt unikt sätt undvikit detta. I sina självporträtt är hon inte kvinna, utan människa. Vare sig hon är naken eller påklädd är hon ett neutrum, en norm, på samma sätt som mannen i bild och i samhället traditionellt är.
 // Panikreaktionen på vad vissa får för sig att är feminismens mål: "DE VILL GÖRA ALLA TILL NEUTRER, VI FÅR INTE LÄNGRE VARA KVINNOR OCH MÄN!" // Jag tänker på den rörande feelgoodfilmen Pride om solidaritet mellan gayaktivister och gruvarbetare. Den manliga neutraliteten gäller såklart en hegemonisk manlighet, kanske att betrakta som ett krav som ingen riktigt verkar kunna leva enligt utan friktion, som utmanas hela tiden, i olika omständigheter. I den här filmen utmanas bilden av 'arbetarlantisen' å ena sidan och å andra sidan den hyperkönade bilden av den manliga, urbana och nöjeslystna homosexuella // Kollar på TV-serien True detective. Den vanliga premissen: bestialistialiskt mord på kvinna. Kameran zoomar in naken, död kvinnokropp. Det är uppenbart att kroppen är både sexualiserad och exotiserad. Igen: it seems to make all the difference in the world att det är en kvinna som mördats, en kvinnokropp som zoomas i rutan. Den döda kroppen som fortfarande i högsta grad bär på sitt kön, BLIR sitt kön. // Det viktiga är att hitta ett språk för när de här sakerna skaver, vad det är som skaver.  Ville Haapsalo är det inget fel på. Han är en mysig TV-figur. Arg kan man däremot bli av att titta på A-Studio där ett gäng politikergubbar agerar som om de endast i sin egenskap av män utgör inkarnationer av allt vad 'saklighet' innebär: de har rätt att tala, de har rätt att ta plats, de har rätt att avbryta den yngre kvinnliga politikern, de har rätt att vara nedlåtande. Det är så en ytterst destruktiv variant av den manliga 'neutraliteten' byggs upp. (Även om frågan gräver i mig fortfarande: varför har jag så svårt att tänka mig en kvinnlig variant av mysgubben Haapsalo? Blandar jag kanske ihop för många saker här?)

Såsigt inlägg igen, myrstack i skallen, begreppsförvirring - etc.

7 comments:

ponks said...

Det är nog ytterst svårt att föreställa sig en kvinnlig Haapasalo. Det är på nåt sätt så lätt o självklart att vara man i hans ställe.
Tänkte på det idag, det kom en liten men bastant karl emot mig, såg på nåt sätt hämndlysten ut av ingen orsak. Kom gående rakt emot mig, jag väjade automatiskt och gick åt sidan. Tänkte genast efteråt att vafan var det där egentligen, att nästa gång ska jag inte väja, bara gå rakt fram, se vad som händer. Tror att det är oftare än vi tror som karlar bara tar självklar plats utan att nån ens reflekterar över det.

M. Lindman said...

Huff, känner igen det där med män som går rakt fram och väntar sig att den andra väjar. Har säkert berättat om detta (i olika repriser) men går ibland in för att inte väja. En gång kom en stor gåbb mot, rakt mot. Tänkte: nu väjer jag inte en tum. Han tumlar mot mig, blir arg och slår till mig i huvudet, hårt.

ponks said...

Herregud?! Slår till i huvudet? Det är ju inte klokt..

den elaka bloggaren said...

åh, det finns så mycket jag vill skriva här men då gör jag mig skyldig till mainsplaining! men alltså om haapasalo, hans karriär grundar sig oerhört mycket på machoism (en manlig skådespelare i ryssland måste sälja sig själv som machokompis åt maffian och andra rika män för att få finansiering för sina filmer, vilket haapasalo berättar mycket om i sina böcker) och det är pga. hans stjärnstatus i ryssland som han kan göra 30-dagars tv-serierna (han får tillgång till platser och möten som endast nån med regimens tillåtelse kan filma), så på nåt sätt hänger hela hans gestalt helt och hållet ihop med den ryska machokulturen (som han dock väldigt effektivt spelar ner i sina serier). det är på det viset en oerhört intressant tanke att tänka vad som händer när man försöker byta ut honom mot en kvinna. till att börja med: han skulle inte kunna göra serierna, han skulle inte få tillträde till de där ställena. därför att han inte först skulle ha kunna göra tiotals år av arbete bakom stängda dörrar med att supa i enorma jaktstugor i sibirien etc.

Anonymous said...

fast en inte helt oväsentlig sak är att det inte alls är lätt för någon man att vara som haapasalo: att det ser enkelt ut tror jag är att jämföra med att det kan se enkelt ut att vara stand-up artist ---> det kräver antingen väldigt mycket erfarenhet och övning eller någon slags naturtalang. många män vill gärna tro att de kan vara som haapasalo men det är inte alls tillgängligt för dem. att det ser avslappnat ut och är det är en kvalitet i haapasalo som jag inte alls tror att är vanlig
-juantorena

M. Lindman said...

Förstår vad Juantorena menar med att det för många inte alls lyckas att skapa sig den typ av - ja, vad ska man bäst kalla det? - habitus som den som Haapasalo har. // Elakas kommentar är intressant. Jag kände inte till Haapasalos böcker, men kan ana mig till det du säger när jag tittar på TV-serierna. Att det blir tydligt att han lyckats fixa tillstånd osv. Det som bland annat blir viktigt är olika könade aspekter av att få ett 'rykte', få förtroende, och ja, i praktiken, som du skriver: tillträde.

Men som sagt tror det ligger i det Juantorena skriver också.

d.e.b. said...

har läst hans böcker eftersom jag är så intresserad av ryskan och ryssland och han har en unik inblick i det landets senaste decennier. särskilt i den senaste boken berättar han hur hans karaktär är helt genomtänkt och regisserad. han skapade en junttikaraktär (och har garanterat som juantorena antyder arbetat ut precis hur mycket macho han vill ha i den) när han och hans klasskompisar från teaterhögskolan i st.petersburg blev framgångsrika och förmögna filmstjärnor, för att få mer jobb inom tv och marknadsföring. det man ser när man ser på haapasalos serier är en genomtänkt roll.