28 July 2009

budgethälsa.

Är det bara jag som tycker att den här bildtexten (från dagens DN) är rolig (och lite grym) på minst tre sätt:
"Gert-Inge Andersson i Trollhättan hör till de kommunalråd som låter ekonomin gå back." Bild: G-I ser ledsen ut / G-I ser ångerköpt men lite lömsk ut / G-I ansätts av demoner / G-I tittar ut genom något fönsterliknande / det är blått, blått, blått.

Vad det handlar om: kommuners budgetunderskott och trotset mot balanskravet (den budget som en kommun gör upp måste ha överskott eller vara i balans). Varför just detta stackars kommunalråd pekas ut med bild och allt - det har jag ingen aning om. I en av artiklarna som ansluter sig till temat lär jag mig ett nytt begrepp: Haninge kommun sparar pengar genom "naturlig avgång" (= att folk går i pension och att inga nyanställningar görs?). Intressant. Citat: "För kommuninvånarna blir det lite sämre service, men det är oundvikligt, förklarar Gilbert de Wendel".
What's up with the NATURE TALK?
De kommuner som inte drar tillräckligt hårt med osthyveln och som inte fått balans i budgeten "mäktar helt enkelt inte med de kraftfulla åtgärder som skulle krävas" (enligt chefsekonom på SKL).

Jag är ingen haj på budgethälsa. Men det är ganska mycket angående hur ekonomi beskrivs som icke upphör att förbluffa mig.

No comments: