7 July 2011

arbete, igen

(Bilden togs av min kompis)
Ibland brukar jag, som alla andra barn i femårsåldern, fundera över vad jag vill bli. Sådana frågor brukar oftast handla om vad ett jobb kräver eller vad som ingår i arbetsuppgifterna. Sådana funderingar handlar i mitt fall sällan om var arbetsplatsen är belägen. En gång pratade jag med en typ som jobbade på en oljeplattform. Om jag minns rätt tog han sig till och från jobbet med helikopter. Det var både jobb utomhus och inomhus. För mig var det nästan som att prata med en astronaut. Jag menar: den här plattformen på bilden finns mitt i havet, i ingenting. Man ser inte land, bara tom horisont, havet som ändrar färg hela tiden, vinden. En fiskebåt eller ett fartyg tar sig från ett ställe till ett annat. En oljeplattform - bara står. Jag undrar hur det är att arbeta på ett sådant ställe.

No comments: