26 February 2009

Själen och kapitalet.

Idag tar jag på mig ridstövlarna. Idag knyter jag kravatten. Framför spegeln trimmar jag en stram honnör. Det ser bra ut. Leendet: övertygande, handslaget: fast. Herr Bergsråd, Ni kan lita på mig. Herr Bergsråd, Ni vet att Ni behöver mig. Här har Ni en driftig forskare som har bevarat en känsla för det fosterländska i kombination med det progressiva, ständigt framilande näringslivet. Som Ni vet: i ansvarsfulla händer kan affärslivet bidra till ett stabilt, välordnat samhälle där det inte är en synd att tjäna en hacka eller att göra ett rejält arbete. Sånt ska ingen titta snett på, det är min åsikt. Inga konstigheter. Mitt hjärta bultar för det rättframma. Ett hederligt jobb skapar strukturer och meningsfullhet. Individen ska ges plats att förverkliga sig själv genom sitt arbete. Den som vill jobba hårt ska inte få ett lass hästskit över sig, som min partner in crime, Ole, brukar säga (visste Ni att vi har jobbat ihop i femton år redan?). Den på vetenskapliga grunder utarbetade modell som jag genom åren finslipat demonstrerar hur strategitänkande bäst implementeras genom att ta psykologins forskning om personlig motivation i grundligt beaktande. Min teori vilar på följande fundament: det ansvarskännande företaget; det innovativa tänkandet; det reflekterande jaget i dialog med sin omgivning. Kort sagt, jag hyser en stark övertygelse om människans vilja att skapa sådant som är gott och sådant som är vackert. Det är inte fel att säga att jag står för en renodlat humanistisk världsåskådning.

Herr Bergsråd, vi måste tänka framåt utan att överge de värden om vilka det råder en omfattande konsensus i vår kultur. Ett gott dagsverke är vad jag alltid har prioriterat. Att genom detta kunna sova gott om natten. Det gäller att skapa ett interface mellan skaparkraft och kommersiell innovation, en kombination av tro på framtiden och tro på människor är vad som efterfrågas i ett samhälle som präglas av kreativitet och dynamik. Som en dominerande riktning inom den senaste organisationsteorin visat (Bluetooth 1996, Redneck 1995, Hamster 1994) så består företagens utmaning av att skapa löst sammanhängande nätverk där självständigt tänkande, men också ansvar, sporras. Den hierarkiska organisationens tid är förbi. Detta indikeras av såväl solid empiri som teoretiskt nydanande modeller. Herr Bergsråd - för såväl forskare som praktiker gäller det att fördomslöst anta det moderna näringslivets mångskiftande utmaningar.

No comments: