3 May 2009

Filosofi.

Min lägenhet är ett skrotupplag. Jag sätter på en melankolisk skiva med Frank Sinatra och går systematiskt igenom alltsammans. Bland de obegripliga lapparna, intygen och räkningarna hittar jag ett meddelande till mig själv från 2002 (c:a). Det är ett litet poem skrivet under ett särskilt belysande seminarietillfälle som visar hur mycket grundutbildningen i filosofi egentligen gav mig, rent intellektuellt. Redskap för red(l)igt tänkande, knivskarp analys och färdigheter att uttrycka sig i tal och skrift:


i. den newtonska fysiken / lösa ett litet problem / där masspunkter bland hörnstenarna / otroligt antal x / vi har åtminstone 3 teorier / som säger något om den yttre världens struktur / sedan försöker man förklara / ett otroligt antal partiklar / och idag är det här fullkomligt fel /

ii. ett hjälmbegrepp / i fall av rörelse / och de klassiska fysikerna angick / naturen själv / jag är anhängare av denhär tolkningen / en liten hörna / en viss slutsats:
"determinism&sannolikhetärickemotsattapositioner" [QUOTE!!!!]
/ dethär är på 70-talet / och tolkningen var fysikalisk / resultatet var blygsamt / men / stora lösningen är inte konsistent / det tycks vara ett litet problem / fastän övertygelser i den lilla hörnan / det finns objektiva sannolikheter / det är inte saker vi hittat på

iii. allting är som biljardbollar / det är svåra saker som man inte kan sätta sig in i / jag hade en korrekt lösning / genom att betrakta väldefinierade situationer kan vi förstå allt som finns att förstå / man lever med filosofin / några få utvecklar sin egen position / men vi drömmer inte gärna om det / det här är mitt sätt att se / och jag har kommit / till mycket specifika resultat.

iv. vi har då fyra (4) pusselbitar / implikation osv. / lägga lite till / predikatlogik /

v. det är en överraskning / om det visat sig vara ett bindande bevis / de bästa ex. kommer från matematiken / där finns liksom extern kontroll / allt som är intressant är elitistiskt / t.ex. i form av ett oändligt antal all / so what ? / det är ett fel i människors värld / då är man filosofiskt sett en idealist / han säger så här "....................." / "[..........]" / vi har själva skapat vår värld

vi. det här är min slutsats / om det inns ett oändligt antal x / poetiskt sagt har varje tal sitt skäl / sin egen orsak / detta är nonsens / helt klart idealistisk filosofi / sanningsproblemet är ett större problem än sanno- /likhetsproblemet.

vii. - "men det handlar om extetiska saker, andra saker" / det var därför det var olika. / mänskliga konstruktioner och där finns ingenting förutom det / en stor fråga / på tal om den idealistiska filosofin / mycket mänskliga problem / och en svår situation / som jag försatte mig i mellan 70- och 80-talen / sanningsbegreppet är underordnat kunskapsbegreppet

viii. "dethär är bara maktspel" = konstruktivism / där tror man inte på rationella / argument / man har dock en känsla av att det finns binbande bevis.

ix. det här är personliga val en filosof måste göra / filosofiska positioner är i någon mening godtyckliga / men det är iofs. mindre godtyckligt / än glass.

x. lokal filosofi / starka opinioner / svagt! / detta gäller allting / jag säjer mycket, mycket mindre / om det skulle finnas grundläggande spänningar bleve man skizofren / realisten & idealisten lever i olika världar / det finns några fall där vi fullständigt kan förstå situationen / och man kan ge argument för det.

No comments: