6 August 2011

den sentimentala listan // madrugada



En tom lägenhet. Snälla människor har hjälpt till att bära saker. Hejdå riskokare, hejdå farmors fotpall Rullen (som vi brukade använda som farkost som barn), hejdå Stadgar för Sovjetunionen. Kvar i lägenheten: fem lånade säsonger Upstairs downstairs som jag dessvärre inte har sett en minut av. Faaaster Selindas säng som jag har ärvt. Ett ryskt lexikon. Några stenar från Swansea. En förstärkare. Två repiga kastruller. Filosofiska texter som varit borttappade i åratal. En skitig matta som en snäll bybo har vävt åt mig. "Aktia hemförsäkring 2011". En härva kablar, många med ytterst oklara ursprung: scartkablar, usbkablar, skarvsladdar, småkablar, stora kablar, svarta och vita, gröna och röda. Mystiska lappar som det står Tehohuolto och Boltanski sociologi 5 på. Två kavajer. Några tomma pizzakartonger. Tre stick som lindrar myggbett. Mappar med material från kurser om Kant, Nietzsche, Heidegger, psykologins filosofi. Rosings logikformler. Ett järnankare med Ålands vapen. Ett tygfår köpt i byn Mumbles. En box med kartor (om nån behöver en Nürnbergkarta har jag en extra, lite skrynklig, som du kan få). Ikaros. Några rubel. Ett täcke med en tiger som jag haft sedan åttaårsåldern (ekologiskt). Fasans makt. Nycklar som jag inte vet vart dom leder. Två kakformar. Laurie Andersons Big science. En knapp, "Unga sossar goes TTDI". Fyra skruvmejslar från Claes Ohlsson. En slurk Ardbeg 10 year old. En bild av Toffe Taxell som prytt mitt kylskåp. En mängd skräp och obegripligt skit som man samlar på sig utan att man ens fattar hur. "The Discovery of Dr Freud". En påse potatismjöl. Att flytta är på något sätt att rensa systemet, att börja på ny kula. Jag kommer att sakna det här stället, trettioen kvadratmeter, så satans mycket. Lyssnar på Madrugada. Det är nästan tropiskt fuktigt ute. Glasögonen immar, asfalten kladdig under skon, tunga lukter.

2 comments:

Anonymous said...

fruktansvärd och bra sång.
-m

Erik Hemma said...

Men det var väl lika bra att bli av med Boltanski.