3 August 2011

brian harnetty - american winter (2007)

Två stereotyper om folkmusik: a) den söker 'autenticitet' och b) den är humorlöst steril, arkivgods. Jag ramlar över Brian Harnettys skiva American Winter. Ni vet de där samlarna som ger ut skivor med gamla inspelningar, stenkaka blir digitala ljud. Andra samlare samlar andras samlande: en människa på ett arkiv hittar gamla fältinspelningar och ger ut det på skiva. Jag älskar sådana projekt. Jag älskar tanken på skivarkiv. För mig är skivarkivet en mytisk plats där vad som helst kan grävas fram. Jag kan inte få nog av brus, rasp, surr, uppgrävda röster och ljudet av teknologi som blandas med röster och instrument och kanske naturens ljud. Brian Harnetty gör allt det där. Han rotar och rumsterar. Mest rumsterar han. Han plockar ihop sånt som han hittar i ett arkiv i Kentucky; musik och prat från appalacherna, reklamer, berättelser, sånger, referat. Istället för arkivet som något slags magisk re-enactment handlar den här skivan om det ofullständiga minnet, minnet som lagrar i bemärkelsen lager-på-lager, vilket tematiseras av en gammal kvinna som skrattande försöker komma ihåg en melodi. Det är röster som harklar sig, skrattar till, stannar upp, rabblar meddelanden. En mans ruskiga berättande om ett mord staplas på en sorgesam visa sjungen av två damer, och ovanpå det ett oroligt, knäppande arrangemang ("I'll have to be off and be gone tonight"). Arkivmaterialet lindas in i Harnettys egna kompositioner, ofta på enkla instrument. Jag fattar inte hur det går till, men helheten är fascinerande och rörande. American winter - en vacker, spöklik skiva. Det rör sig om collage, men collaget har en stomme, så det känns sällan ofokuserat. Det är ingen humorlös skiva. Vad sägs om frasen 'Praise the lord, pass the ammunition' sjungen på jingelvis till en glad, olustig melodi som blir abstraktare och abstraktare, för att knytas an till en blurrigt återgiven visa som helt garanterat visar upp en annan sida av begreppet 'gud'? Det här är en fin skiva. Är man intresserad av Ghost box kan det här vara värt att titta på. Men approachen, angreppssättet är annorlunda. Ändå: precis som Ghost boxarna är det här musik som handlar om historia och minne i en vid bemärkelse, som förankrar minnet i nuet. - Att den här skivan finns på Spotify är ett av skälen till att jag alls hittade fram till den. Spotify är nog inte helt av ondo. (Jag brukar i smyg tråla folks offentliga låtlistor.) - Kom ihåg: att mixtra med gamla inspelningar måste inte göra en skiva till en glassig produkt signerad B- O- Br - , nä jag vill inte leta upp namnet i minnets gömmor. Vi glömmer det och levererar en allmän rekommendation för den här plattan.

No comments: