5 November 2011

industrimagnat 1 & 2

 Industriman tittar in i kameran (Foto: August Sander, 1929)

Industriman sitter obekvämt på kuddar! (Foto: August Sander, 1927)

Är man i New York är det obligatoriskt att besöka MoMa. Jag släpar mig dit först nu. MoMa: massor av människor (många tittar knappt på bilderna/installationerna; de fotograferar dem med sina fina telefoner och systemkameror!?), jag håller i misstag på att törna in i en Monet-målning, en skittrist & sexistisk utställning om någon de Kooning som tydligen är känd (jag: vet i det närmaste ingenting om konst, men jag är alldeles säker på att abstraherade nakna damer i min bok inte kan räknas som vidunderliga uttryck för mänsklig kreativitet). MoMa har ändå sina höjdpunkter. Som ovan. Fotografierna heter, kort och gott, lakoniskt och allt det där - "Industrialist" och "Industrial Magnate". Fantastiska bilder: roliga, pinsamma, berättande, konstiga.

No comments: