27 September 2009

The return of Gösta (because you missed him so)

Sun.

Into the wild, man.
Who owns this city? They do.
Musil&Beer, Beer&Musil. A never-ending project.

Gösta & Gösta's cousin built clay figure cities in this puddle. Then we drowned the city. That felt really good.

Gösta walks around in the empty house in which family trinkets are stored. On one shabby table in the attic he finds this. Somebody has brought it there. Jesus&thebaptist/sweetlove/palm trees.

"Klingar icke modersmålet skönast / Binder ej ditt hem med dubbla garn." This little adage on this little hanging provides the Gösta family tree with insight and wisdom.

A friend, maybe two.

Gösta nods in approvement.

Wealth transfer - work.

23 September 2009

"Ett hederligt arbete" - från SEB till Lort-Sveriges död

Jag har svårt att komma över det här utspelet av Göran Hägglund. Jag har gått omkring och svurit för mig själv hela dagen.
Som en liten demonstration av en tendens googlar jag "hederligt arbete". Det ger 74 600 träffar. En frejdlig summa. Bland träffarna hittar jag en dokumentär som handlar om jobbare som "bygger Sverige" och ett radioprogram om gamla hantverkaryrken.
Nu vet jag ju inte så mycket vad de handlar om, men: "Hederligt arbete" används ofta för att idealisera det förgångna. Förr jobbade man på riktigt och nu är det bara flummiga it- och marknadsföringsjobb som sysselsätter människor. Här är det inte kapitalismen som anses vara ett problem, utan snarare något annat (ofta oklart vad). Ibland finns det här i vänsterretorik, ibland i högerretorik - idealiseringen är den samma. De politiska knorrarna lite olika.
En annan av googleträffarna har rubriken "Varför gillar inte sossarna hederligt arbete?" Det här är en tendens som finns i Finland också. Högerpartier säger sig företräda arbetarna och vara de nya arbetarpartierna. "Hederligt arbete"-retoriken blomstrar här eftersom det handlar om att prisa sin politiska vilja att skapa Jobb och trixa folk in i arbetslivet. Grundinställning: folk vill inte ha hederligt arbete utan måste tvingas till det. "Regeringen stoppar hederligt arbete och ersätter det med bidrag."
I ännu en googleträff hittar jag prat om hederligt arbete i samband med pensioner. Jens Magnusson, välfärdsekonom på SEB, vill reda ut begreppen då det gäller grunderna för att skapa en bra pension. Om jag förstår rätt vill han säga att pensioner mindre har att göra med förlorade fondmiljoner och konjunkturförändringar än det har att göra med arbete. I kommentarerna ironiseras det naturligtvis över att en räknenisse förespråkar hederligt arbete. Hederligt arbete var då? på SEB?
Mitt googlande för mig till mormonerna. Rubrik: arbete. "Familjer som arbetar tillsammans blir mer eniga". Gud visste att arbete är en del av välbefinnande. "Hederligt arbete tillgodoser inte bara våra fysiska behov av mat, kläder, bostad, trygghet och liknande, det kan också fylla våra mindre påtagliga behov av värdighet, självrespekt och meningsfullt tjänande."

Sedan avslutas min googlespaning med en rolig sida. "§2 LORT-SVERIGES DÖD. Två radio-samtal" Rubriken hänvisar till en serie radiosändningar från 1938, i vilka Ludvig "Lubbe" Nordström reste runt i Sverige och dokumenterade den låga levnadsstandarden och det andliga förfallet på den svenska landsbygden. Här skulle det städas upp bland folk och fä! Utdrag transkriberades sedan till en bok. På projekt Runebergs hemsida finns hela boken (naziklassiker?).

"Jag säger icke, att det innebär lösningen av landsbygdens problem och vägen ur Lort-Sveriges snusk och elände, men måhända ger det första samtalet en aning om den personliga uppgörelse, som alla svenskar så småningom torde komma att ställas inför, och det andra en aning om den nyorganisation av Sveriges jordbruk, som till sist torde bli enda vägen till ett nytt sakernas tillstånd."

Sedan följer en utläggning av Carl Larsson i By (!) om ungdomen som flyr landsbygden. Vad göra? Carl Larsson i By vet råd, låt mig citera en längre passage:

"- Nå, men vad anser du närmast, att man skulle kunna tänka sig för botemedel emot den här modedriften in till städerna?

- Man skulle först stärka självkänslan hos bönderna och jordbrukarna som yrkesutövare. Dom skulle stå på sin kant och känna sig mer som karlar, än dom gör, och inte anlita statens hjälp i onödan. Och så kunde man höja även ungdomens känsla för det fäderneärvda yrket.

- Tycker du, att till exempel J. U. F. har gjort gott?

- Dom har gjort mycket gott, dom har gett känslan, att det är ett hederligt arbete och ett möjligt arbete att vara jordbrukare. Det inser ungdomen nu.

- Då skulle detta inte minst betyda, att vad man måste lägga an på är att få fram en ny ansvarskänsla.

- Ja, naturligtvis, men den är avtrubbad hos nästan alla samhällsklasser numera.

- Du menar, därför att nu ska alla hjälpas?

- Javisst.

- Det är epidemiskt, och det har jag sett precis i hela Sverige, från sydligaste Skåne ända upp i Lappmarken.

- Ja, jag tror det är likadant överallt.

- Men då kommer vi in på en brännande fråga, och det är, om denna understödsanda till stor del skapats av det nuvarande demokratiska samhällsskicket så att säga.

- Ja, inte tror jag det, utan den är skapad av den marxistiska andan, den allmänna organisationen, staten ska göra allt, och individen ska bara hjälpas.

- Nå, det har i alla händelser blivit ett väldigt plåstrande på det sättet med folkmaterialet, och vad ska det leda till?

- Ja, naturligtvis, man plåstrar ju med avkomman för att hålla så många som möjligt vid liv, och det är inte alltid prima liv, och genom att en massa »sociala» tanter och sådana där har kommit med, så sysslar man mera med de svaga och livsodugliga, än med de kraftiga. Men just därigenom höjs skatterna.

- Det stämmer precis, och det har varit en genomgående synpunkt hos alla de läkare, jag har träffat i hela Sverige, att om den andan ska fortsätta, så är det en mycket, mycket stor risk för, att det ska få till följd en stark degeneration i landet, ett dåligt folkmaterial.

- Det får vi naturligtvis. De svaga får fortplanta sig."

Läs vidare om agronom Otting i Stora Tuna (som har åsikter t.o.m. om den kvinnliga lusten till förströelse) ... Eller gå till kapitlet "Lodare och löss", § 5, helvetet - Skara tydligen - där Nordström med kompanjon cruisar omkring. De samspråkar med en läkare som förordar internering för alla de där arbetslösa strykarna och lodarna...

22 September 2009

Kvasifascism och hederligt arbetande människor.

"Inom kulturvänstern har vanliga Svenssons och deras Svenssonliv länge setts som det självklara objektet för hån och misstänksamhet. Det har stått klart i filmer och böcker i mer än trettio år. Men under senare tid har den andan spridits till allt större delar av det svenska offentliga livet. Det handlar inte bara om mediala Reclaim the street–upplopp och ”konstnärer” som lever på att provocera och sprida olust i det offentliga rummet. Det handlar också om en allmän politisk trend."

Så skriver de svenska Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund i ett debattinlägg i DN för ett tag sedan. Hägglund ondgör sig över den "radikala eliten" och deras akademiskt tillskruvade konstruktivismidéer. Hägglund talar för Svensson. Hägglund talar om den vanliga Svennson. Kulturvänstern får som vanligt representeras av Feministerna.

Intressant nog är det "vanligheten" som Göran Hägglund återkommer till. Det vanliga är det som "diskuteras vid köksborden" (där ute i stugorna). Så här tror Göran Hägglund att stugpratet låter:

Där talar man om skolan, om hushållskassan, om de gamla föräldrarna, om hur det går på jobbet, när man skall få tid för varandra och om hur man skall pussla ihop nästa helg. Oftast har man över huvud taget inte tid att förhålla sig till alla konstigheter.

Vilket sammanträffande - det här låter ju som ett valmanifeste av KD!

Den här vanlighetsretoriken tar sig förstås en mängd former. Det är bara att välja och vraka i Hägglunds text. "Att leva som folk gör mest", "folket mot etablissemanget", "folket mot eliten", "allmänheten", "verklighetens folk", "vanliga svenskar". Och så kommer det som jag antog att måste komma:

"ALLDELES VANLIGT, HEDERLIGT ARBETANDE LIV."

Vanligt hederligt arbetande människor är inte så intresserade av politik, skriver Hägglund. Vanligt hederligt arbetande människor går till stranden och plockar fästingar och snickrar. Comprende: vanligt hederligt arbetande människor demonstrerar inte, strejkar inte, fuckar inte upp, revolterar inte, härjar inte, ifrågasätter inte och använder inte fina ord som patriarkal eller inskränkt. Dom är nöjda med sin bekväma tillvaro - för dom har ju jobb och sånt (för det har KD:s politik sett till) och dom kan åka ut till stugan och plocka fästingar.

Jag tror det kunde finnas väldigt många saker att gräva upp i retoriken kring den hederligt arbetande människan. En hel arkeologi av idéer kring det folkligt icke-politiska flimrar förbi. I den okomplicerade arbete-barn-stuga-retoriken finns det inte rum för vardagens förljugenhet. Bara eliten kan vara förljugen. Folket är enkelt och har enkla behov (behov som KD tar upp i sina valkampanjer). Eliten är dekadent och artificiell. Låter det här .... bekant?

Lockelsen i allt det här - det kanske i och för sig är en smula bisarrt att ens tala om lockelse här, kanske lockbete är bättre - är det sätt som Hägglund appellerar till det enkla och invanda och "den vanliga lyhördheten". För vissa är "anständighet" ett begrepp med positiv klang. Ett begrepp som betygar redbar vänlighet och respekt. Men börjar man rota i användingen av de här begreppen blir det ganska snabbt otäckt. Att utmåla något som "hederligt" får mig att ana ugglor i mossen (typ som när en hundägare säger om en arg hund "det är en snäll hund!").

Det som gör att jag ens orkar skriva om de här tramsharangerna är att de är så satans - nu kommer det - vanliga. Det här sättet att tänka visar sig i en mängd olika sammanhang på lite olika sätt. Några exempel från min egen vardag:

När jag åker hem till mina föräldrar möts jag av en mur av "nu är det snart dags att skaffa ett riktigt jobb, eller hur? man kan ju inte studera för evigt." och "vi är ju enkla människor och det här filosofiska förstår vi inte ett jota av men visst är det fint om du får en titel". Och "Men MÅSTE man problematisera allt? kan man inte leva vanligt?" Ibland handlar det om tystnader. I de här sammanhangen blir det helt absurt att försöka beskriva vad en vardag som filosofiforskare handlar om. För det är ju inte så som vardagen ser ut. Med vissa vänner kan jag knappt tala om mitt jobb utan att de börjar sucka och tycka att det blir långrandigt och abstrakt. (De här situationerna handlar om många olika saker men jag tycker att det är väldigt svårt att handskas med dem på ett vettigt sätt - ett sätt som skulle röja undan de här specifika bilderna av Akademikern vs. Icke-Akademikern.)

Ibland kan jag bland mina akademikerkollegor höra saker som: "Oj, om man ändå kunde lägga de här abstraktionerna åt sidan en stund....Det är så jobbigt att analysera allting sönder och samman." Den reaktion jag får då är inte att personen ifråga borde ta lite semester och fara ut till stugan och plocka fästingar. Utan: va fan håller du på med på jobbet egentligen om du själv börjar se det du gör som abstraktioner?

Jag har ibland hetlevrade diskussioner med vänner där vi strider om kultur. Ofta slutar de här diskussionerna med att det visar sig vara knasigt oklart vad vi strider om. Jaha, du tycker att det är snobbigt att läsa Proust, och så försöker jag säga något om varför det inte är det och du säger något till och jag säger något till och så fortsätter det tills apokalypsens ryttare står vid dörren.

Visst är elitism en dålig sak. Men det intryck jag får av Hägglunds inlägg är att han inte har en aning om varför det är en dålig sak och på vilka sätt det visar sig. Elitism handlar inte om att något är svårt eller akademiskt eller intellektuellt (även om de här sakerna kan bli negativa). Elitismen är självgod. Elitism handlar om makt. Elitism handlar om poserande. Elitism är ett förhållningssätt och inte ett specifikt innehåll. Det handlar inte ett jävla dyft om den enkla vardagen versus den abstrakta akademiskheten eller den radikala politiken.

20 September 2009

Downwards.

It's Sunday. Everything is boring. I should work. I should do one thing. Computer does not want to. Bill Gates does not want to. Fuck you, asshole. I start doing another thing. I find strength in a cup of coffee before I slope down in a chair to resume the reading of a hideous book called Needs. Reading the book is like eating stones. Now, Mr. Author delivers the following, unremarkable quote: "Desire may be capricious; need always claims to be taken seriously." Quote by one K. Minogue. And, honestly, the first thought that races through my mind is: "I didn't realize Kylie Minogue's lyrics are this.....analytic." The 80's, right?
And this is yet another indication of why philosophy is the wrong path for me.

18 September 2009

The Threshold HouseBoys Choir

my friend P showed me this video. Stunning.

15 September 2009

Patrik Torsson - Kolväteserenader (2004)


Skivetiketten Häpna har en del fint på sitt samvete. Nu lyssnar jag på Patrik Torssons skiva Kolväteserenader från 2004. Det är en arbetsjournal om havet. Få skivor är arbetsjournaler. Flera borde vara det.
Jag brukar tycka om skivor om havet. En hel del sånt har förekommit på den här bloggen.

Torssons musik är elektroniskt popknaster. En (ibland förvrängd) röst läser upp små rapporter om jobbet till sjöss. Det brusar, svajar, surrar och frasar. Men det är nog pop också - melodier & sånt, alltså. Jag tänker som hastigast på Johan Jönssons dunderklump som jag fortfarande är på hälft med (varför? ingen aning.) som avhandlar arbetets tristess. Kanske rör sig Torsson i angränsande trakter som Appelqvist. Andra kollegorna på nämnda Häpna, t.ex. fina Tape, är förstås en annan given parallell. Egentligen finns det en hel del musiker som låter så här, men ändå är det ett distinkt sound. Lätt, svävande, vilket förstås ger en intressant kontrast till den verklighet som texterna skildrar, hamnar och tankers.
Inledningsvis hade jag lite svårt med den göteborgsklingande rösten som berättar och berättar. Sedan försvinner det här problemet. Det är en fin skiva. Det är en märkligt ljus skiva, trots de lågmält melankoliska talade partierna om jyllandskusten och arbetsrutiner. "I dagsljus ser man alldeles för mycket". Så är det ju. Betraktelser om väder. Vänta er alltså inget mörkerdrönande, nej. Ljudbilden som Torsson jobbar med är liksom varmt glimrande, tydlig på samma gång som det är en massa saker på gång hela tiden. Mitt största klagomål gäller titeln på skivan. Inte alls bra. Serenader. Usch.

Nu blir jag förstås gruvligt nyfiken på en annan skiva av Torsson, där han (efter vad jag läst) läser snuttar ur sjöfarstverkets "Svensk kusthandbok 3". Det låter som en ganska så fin idé. Eller, ska vi säga, det låter som en helt briljant idé. Jag hastar till den digitala skivboden. Det börjar med "Klinemåla" och jag är redan såld på det här konceptet. Kanske gör Torsson med en så tråkig sak som en kusthandbok om gästhamnar vad Ida Börjel gör med konsumentlagstiftningen i en poesisamling som utkom för ett tag sen (rekommenderas). Musiken har mycket gemensamt med Kolväteserenader. Det är heimlaga och fint labilt. Blippandet, surret, de små ljuden, den förvrängda rösten. Kanske är det mera beats här, kanske är det mera omedelbara melodier här, mindre intrasslade i ljud än på den andra skivan (det är varken bra eller dåligt, bara annorlunda). Det stör inte. Sammanfattningsvis: med en titel som Valdemarsvik kan det inte bli fel. Mera "se sjökort" i popmusiken, tycker jag.

en trevlig upptäckt.

ps. läs en fin essä om olika föreställningar om "snyggt ljud" som använder Torsson som exempel.

eulogy for patrick swayze

Justified beliefs are worth having because justified beliefs are probably true./ Every morning, my boss used to talk about Patrick Swayze/ It is possible that we have evolved in such a way that when prompted with certain sensory input we immediately and unreflectively reach conclusions about external objects./ Black dog & that surfer movie from the early nineties/ with Keanu Reeves /I never watched any of them / We may live in a world in which beliefs about the external world produced in this way are usually true (or would usually be true if enough of them were generated). / My boss was sectretly in love with Patrick Swayze./ And he professed his love at the coffee table from 8.45 to noon / if he didn't talk about the french foreign legion/ gently tapping his feet / or the middle ages /he talked about that car chase scene /and how Swayze's movies are "special" /special special special /Patrick swayze is dead /and my boss is dead / stickan, jag har läst om det där / stickan, jag har hört om det där / stickan, jag har läst om det där / stickan, jag har hört om det där / most beliefs are probably true. /join the 7699 legionaries / and non-commissioned officers hailing from 136 different countries / including France / build yourself an exceptional future in which honor and fidelity are fundamental values.

10 September 2009

Picture of the day

Hello, my name is Angela Merkel. I am a state capitalist. How are you today? I am fine, thank you. Have you heard about our latest deal? No? I am very pleased.

9 September 2009

Lasse Marhaug - The Shape of Rock to Come (2004)


I hope it is Lasse Marhaug, rather than The Kooks or some other boring Brittish indie band, who has delineated the shape of rock to come. The record starts with a few rhytmic pulsating sounds. You don't know what you are in for. The rest is a wall of wailing noise along with some (not many) more rhytmic sections. Strangely addictive, however - perhaps even seductive, this album is, a surge of sounds get a hold on me. I get used to the harsh intensity of the music; the sounds grow into the walls of the room. Through what first appears to be a monotonous mountain of sound, details are gradually discernible. What is interesting about The shape of rock to come is that I can't make up my mind as to what kind of atmosphere it builds up, even though it would be, on a shallow level, tempting to say that it is "menacing" or "aggressive". I've noticed that I hear different moods every time I listen to it. It's music that calls one back to imagination, which is a good thing. Somebody may say that noise music has nothing to do with moods but I'm not sure what that would mean.
Today, I fell asleep into track 4 and woke up during track 5. I felt weird. (The 'singing' towards the end is an amazing way to fuse what sounds like guitar distortion that has been going on for a few minutes with something unexpected, the record ends with a shock.)
(thanks H for lending me the album in the first place.)
While I'm at it, I switch to Ornette Coleman's The shape of jazz to come. It is good, but totally different, of course.

8 September 2009

Philosophy and arrogance

At yesterday's seminar, an important question came up. The person who wrote the paper wondered whether the reader of his paper would consider it to be arrogant. One of my colleagues replied something to the effect of "but philosophical points are not supposed to be nice. Philosophy has nothing to do with being nice. The question of arrogance in philosophy is completely irrelevant. You just have to say what you have to say." Another person replied to this: "But points are not arrogant. PEOPLE are." This is a very important insight. And I think it has to do with this: if we think that philosophy is all about delivering points, then the question of arrogance will, for sure, be completely irrelevant. Point made, point taken, what counts is lucidity/clarity/soundness/whatever. But if we say that it is important that philosophical conversations take place among real people, then the question of arrogance will become very important, and not just from the perspective of acting "nice", "decent" etc. And the examination - self-examination - of whether what I have just said was arrogant will not hang on appearances. Rather: was I self-important? Did I listen at all? What did my words express?

Arrogance will be an issue in much the same way as, for example, sentimentality. Gaita says, I think, that sentimentality in some cases is not only a cause of why something is wrong - that is, sentimentality is not something that can be separated from "the message". If I blame somebody of being sentimental about something, it is sometimes the case that what I am criticizing is not only a "psychological thing", but I am criticizing the approach taken, and that cannot be separated from what he says. The same thing is true about arrogance. If the problem with what you say is that it is arrogant the point might not be that what you say is in principle OK but you just have some sort of attitude problem.

That philosophy is a "ruthless business", truth takes you wherever truth happens to go, you just have to stick to it, is ridiculous. If that is what philosophy is -
then I'll rather do something else.

A few days ago, I discussed gender, uncertainty and neutrality with two friends. At some point, the discussion broke down. Not because we did not have anything to say, and not because we were, on a technical level, disagreeing. The break-down was, rather, due to a failure in the discussion itself. Was it a psychological failure? Yes. Was it a philosophical failure? Yes, that, too. And here is where I think some would protest - some think philosophy is about either agreeing or disagreeing with your points, on making yourself clear and your interlocuters will say: "yes, that's the way it is". What made the break-down a philosophical break-down, and not merely a psychological one, was, I would say, that we were no longer thinking together. It was no longer meaningful to talk. What I am concerned about here (and in the discussion then) is why it is important for us to talk about things. It is sometimes said that the only condition of doing philosophy is "intellectual honesty". I'm trying to say that this is a very limited picture. The kind of break-down our discussion underwent was not primarily about that at all. (I know the way I express myself might not be that clear.) The deal is: it is tempting to think that our personal presence (I don't know quite what to call it) in a philosophical conversation is not only a potential threat to what is essential - that we are sometimes misled and deceived by our personal blindness. That we are personally present in a discussion is important in other ways. Maybe: what it is to have something to say. What it is to say something in one's own voice.

The break-down is not a break-down that could have been prevented by our "re-gaining Reason", soundly returning to the path of truth-hunting. The break-down was not about that at all, but about something else. The urge to talk to each other is not always "passing on my philosophical insight"; the philosophical urgency of conversation might rather be the urgency of talking to each other in ways that can not be reduced to "making oneself clear" or "getting the message across".

For some reason, most of those who talk about "what philosophy is" mostly talk about what is written in books. Arguments. Methods. Or: "taking something seriously". Some of these texts are quite all right. Some are harmless. But what is quite striking is that few philosophers bother to discuss the real, messy philosophical conversation (and of course what will be a "philosophical discussion" is a completely open question that has more to do with the spirit in which it is engaged, rather than content). That is true also for those philosophers who say that philosophy is "work on oneself". A lot can be said about Raimond Gaita. But one of the many things that makes him an original thinker is that he does not shy away from this aspect of philosophy. (But I'm not sure that his constant mention of Socrates really helps.)

I am not too convinced that the wittgensteinian's favorite phrase "philosophy as work on ourselves" captures this dimension (but of course it's not a matter of catch-phrases either). It's of course quite all right to say that philosophy has a therapeutic role. It makes us attend to our temptations, blind spots, hang-ups. But this picture might gain power in the wrong way, it might start leading its own life (as W himself might put it).

Maybe I should say: philosophical investigations have many characters and we will attend to these when some specific issue is at stake. In that sense, it is wrong to say anything general about what philosophers "do", what philosophy "is" and what philosophical thinking is aimed at. It depends. Sometimes philosophical conversation is untying knots and sometimes it is gruesome excorcism of bad spirits and sometimes it is just getting a new perspective on something. I have been talking about arrogance now, as that has been an issue for me. What it is to say something in philosophy is a problem that is not a purely "philosophical" issue at all, but rather, it has to with why we want to say things at all. I can only speak for myself, but this is an aspect that I find really hard, because it is so easy to loose sight of it. To, as one may say, drone on endlessly, only in a philosophical fashion. For this reason, I easily despair over writing philosophy. For whom am I writing? Why am I writing?

7 September 2009

NO!

"A robust account of the virtues, such as the one offered by Aristotle,requires clearly identifiable goods connected with the norms and practicesof human beings who identify themselves as members of communities that areculturally and historically situated. [....] Instead of taking as starting points theprinciples of an abstract, universal reason and the freedom of theindividual, virtue ethics thrives on and is nourished by tradition. [.....]In the past three decades we have seen a revival of virtue ethics and theidea of the common good in largely academic philosophical discussions.Perhaps the time has come to extend the debate, pioneered among others bythe late Robert Solomon, to the theory and practice of business ethics today. [...] What is the common good of a business? How does it relate to the common goodof society? [...] Do the virtues provide a basis for alternative paradigms of corporatesuccess, or alternative measures of social capital? "

No.
NO.
No, no, no.
Just say NO.

6 September 2009

chungking express (1994)


WATCH THIS MOVIE! Chungking Express is one of Wong Kar Wai's best films. Wong Kar Wai always manages to match content and form. Here, he does it really, really forcefully. Colors, settings, music, visual style - all employed very nicely. Particularly with the later films, I have experienced Wong Kar Wai's films as being too lyrical. Chungking Express is, in all it's frailty, a slightly goofy and quirky movie.
It really hits a chord with me.

4 September 2009

District 9

Aliens arive in Johannesburg! District 9 (2009) was not bad. Not bad at all. Right from the start, the viewer is introduced to grimy, bleak pictures of a Johannesburg from hell. The raw feel of the pictures contributes greatly to the freshness of the film. Being a big-distribution movie, it feels different. To some extent it was political satire ("we don't want them here" /media/racism/commercialism & medicial experiments / "terrorists"/commercially hired units to perform "the dirty work"). That part was present without becoming overly didactic. District 9 was also surprisingly good entertainment - a good-humoured action/sci-fi movie well aware of all those cheesy moments in B-movies. Somehow, it uses many clichés for its own purposes, the result being at times effective images. With explosions and stuff. Plus some deleuzian images of body transformation, plugging in and plugging out. Things that usually make me squirm (fucked up gender ideas, glossy images, famous actors who act as themselves in every movie) was blissfully absent here. And I was surprised to see how sensitive the depiction of "the aliens" (derisively called prawns) turned out to be; as one reviewer pointed out, there was little antropomorphism but for all that the director managed to change the viewer's perception in quite subtle ways, not overly sentimental (or sentimental in a funny way). Interesting & intelligent entertainment.

1 September 2009

meanwhile, the prime minister is sitting on his ass...


jag har en fråga. den har ställts förr (i sverige - var annars). varför ser politiker på bild ut som idioter? de som fotograferar politiker lyckas på något sätt alltid fånga en troskyldig, dumt häpen, tom, beräknande, stupid, självgod, aningslös eller uppblåst blick eller min. se på de här gentlemännen. speciellt den till vänster. är den här bilden komisk eller är den komisk? (kanske tänker jag ändå mest på Matti. alltid tänka på Matti.) men, nåja. det talade budskapet är inte heller så sofistikerat i artikeln om statsministerns date med den andra statsministern. det enda Matti har att komma med är "några detaljer kan jag inte avslöja." (om diskussion om den mycket märkliga arctic sea-historien.) det är i sammanhanget en smula lustigt att hbl:s rubriksättare lovar oss Avslöjanden: "Putin redogjorde för Arctic sea-affären", medan mellanrubriken är betydligt mera modest: "Inget nytt om gasröret".
som alltid när det rör sig om Matti V får vi lite humor också:

"En stor skara europeiska ledare samlades i Gdansk på tisdagen för att hedra att det gått 70 år sedan andra världskriget bröt ut. Krigets första skott sköts på Westerplatte i Gdansk den 1 september 1939 när Tyskland angrep Polen. Enligt Vanhanen var alla tal vid minnesceremonin konstruktiva och väl lämpade för tillställningen."

Väl talat, Matti, bjuder alltid något tänkvärt och modigt!

(mitt inlägg en respons på detta. del x av 1000000000000000000000 av artiklar som faktiskt har innehåll noll. "politiker har träffat annan politiker. vad de pratade om? det är tyvärr hemligt." STOP THE PRESS!!!! och nu har jag inte sagt ett ord om en annan av veckans topp-news: "Kungen fick Tammerfors spejares scouthalsduk" Tänk det, tänk det!)

30 August 2009

Yle och Moskvakorrespondenten

I dagens HBL (söndag 30.8) ingår en bra debattartikel om nedläggningen av Yle:s svenska Moskvakorrespondent. Läs den (också bra artikel här). Här framkommer flera saker. En sak som är intressant är jämförelsen mellan Sveriges Radio och Yle. I Sverige satsar man på att ha journalister stationerade på en mängd hörn i världen. p1 har en mängd program som innehåller initierade reportage från olika håll i världen. Yle, däremot, nöjer sig med ett fåtal korrespondenter. Att den svenska Moskvakorrespondenten hotas att dras in är skandalöst. Ryssland är en väldigt viktig region där det händer saker hela tiden. Det är tänkt att en enda journalist ska ta över jobbet och sköta det på två språk. Det här borgar för sämre kvalitet och färre reportage på svenska.

I'm not going anywhere.

Somehow, I love this place. Åbo. Crazy political decisions have blessed it with an ugly city centre but even the ugly things have a certain charm to them. Sometimes I consider other options. Going away for a while. But suddenly, it dawns on me; god, I am attached to this place! It's not just that I happen to spend my days here, I live here, I feel at home here. I talked to R about it, about the sheer joy of familiar paths, familiar corners, familiar smells, a familiar gutter, a familiar tree, a familiar car, a familiar grey slab of a building, a familiar face, a familiar door. Small things that matter to me. Rush hour at Puhakka/Kerttulin kievari and the folks hanging out there/ Bristol and the regulars/ the thai place at klockringaregatan /whiskey bar /bokcafé, anarchist café! / quiet afternoons at the city library / kiinan muuri - my local dining room at the beautifully named kiinanmyllynkatu / the café on Mariegatan where I have salami sandwitches with egg and pickled gherkin / 8raita/ reading books hunched in a booth at Hunter's inn / the dark corners at Linnanpubi. Afternoon strolls along the river, to the harbor, porth arthur.
There are lots of fucked-up things here, too. Local politics is a joke. Cultural politics is a joke. Every second bar is turned into a sports bar. Cinema culture is non-existing. People are grumpy sometimes. Finnish-Swedish (åa-)snobs. Äijin are everywhere. But there's nothing quite like strolling along tavastgatan on a chilly, sunny autumn afternoon, like today. Fuck, even the dogs are smiling.
What I like about Åbo are the folks who are not busy, who are easygoing, who don't rush through life, who enjoy doing nothing, who enjoy quiet conversation. And there are a few of them.

28 August 2009

Questions.

wiki.answers is a really fun site. people ask questions and sometimes there are answers. the questions can be read as a snapshot of human existence in internetized, wikipediazed, late-capitalism. i'm not intending to be sarcastic. i'm just saying this is kind of fascinating. an assortment of recent questions (you can read it as a small exercise in poetry if you want):

what can be marketed?
name the four sources of drugs?
what is the going rate of house cleaning in los angeles?
what advantages or disadvantages would a number system based on 20 have?
how to make hair grow faster?
what is a fram filter cross reference onan dop832830?
what is a substitution reading?
who was the black girl to go to the white school back then?
where can you find a 90 toyota pick up windshield wiper diagram?
what is the relationship between sociology and social problems?
did lindsey lohan ever do porn?
what is the cost of living differences between Dallas TX and Singapore?
is there a difference between Rhumatism and Arthritis?
can humans eat apple snails?
what is the street value of kadian 100 mg?
what are the correct use in a sentence of is?
comparisons between how much cows versus people eat in calories?
Are true religions made in China?
what is the value of winchester model 12 shotgun with serial number 1050320?
what year did the romans die?
is the heart part of the digestive system?
is adam hicks a Christian?
is global warming logical why or why not?
how do you fix holes in the wall?
how do you down the anger of the customers?
why don't I have as much faith in God as the next person?
what is psychomotor education?
when did britney spears die?
lost 2 litres of blood?
do you need a business license to start a cupcake business in your home?
how do you save in digimon world 2?
is john travolta Really a woman?
Marx believed there could be a peaceful overthrow of the government economic system by the workers?
what sounds do frogs make?
what kind of sound does the giant burrowing frog make?
jak vymenit vanu you vw passat?
are asian women looking for American men?
how long you live with a weak heart?
how do you use force in a sentence?
what are science methods in research methodology?
what kind of pill is a small yellow round pill with 6 or 9 on one side and 949 on the other side?
how many popstars are there in the world?
how did Sargon make life easier for the Sumerians?
how long is Meth in your blood?
how many calories should a athletic 13 year old girl eat a day?
how do humans levitate?

My beslippered foot is tapping the floor (that's an approximation to dance). I listen to Billie Holiday: "Don't explain". Then I put on Nina Simone's version of the same song. I think to myself: "They don't make music like that anymore, do they?"
Yes, I am that person. You'd better pour me a shot of whiskey now, son.
It only gets worse. I wear a robe the style of which dignifies Michael Douglas in Wonder boys. This morning, the literary magazine Pirkka landed on the doormat. I leaf through recipies & special offers. Keith Jarrett's The Köln Concert and gruesome middle age. It's only a question of time before I'll extol realism in politics; plain, human decency, "nice" culture and "virtuoso" musicians.

27 August 2009

At the pub. Writer guy/journalist guy/economist. He talks about himself. We've met him before. He says the same things. Over and over. About education. "BILDUNG doesn't exist anymore!" He said that the last time, and he says it now. Our mate will have a kid in a while. Mr. Journalist asks what "kind" it will be. It will, our mate quietly announces, be a girl. Mr. Journalist whispers: "Yeah yeah yeah - you know they are different .... very different .... boys and girls.... girls and boys.... these boys have energy... You gotta keep an eye on them...."
And then he talks about fucking BILDUNG again.
And then he talks about what university was like in '68.
And then he asks if we are students, and
what do you girls study, anyway?

book.

I really look forward to reading this book: Cultural Politics of Analytic Philosophy
Britishness and the Spectre of Europe
(out next year on Continuum). Chapter one: Nazi Philosophy.

watching films by Louis Malle, part one

Without realizing it myself, I've watched two movies by Louis Malle today. In the first movie I watched, Les Amants, a few minutes of the beginning was missing, so I only had to guess who the director was. Anyway, it was a crappy, crappy movie about middle-aged woman who kindles an affair with a young man. She-is-oh-so-bored-but-now.... It's Jeanne Moreau and all. It was considered controversial to the contemporaries - because of some sexual content. Blah, whatever. This was so god damn French so god damn lyrical and I fiercely hated it almost immediately.
The second one was a documentary (I am ploughing through the contents of a Louis Malle documentary DVD-box) - ....And the pursuit of happiness, from 1986. The guy's career spans quite a few years, all right. This one was about immigrants in the US. It was interesting to see how little has changed (the same racist slurs by politicians etc.). Malle presents himself as a sympathetic guy who travels around in the US to conduct interviews with different people to investigate experiences of living in the US. They are all OK but somehow I am left with the feeling that Malle has not really succeeded in creating the kind of political document that he sometimes seems to aspire to. There is, however, a few good scenes. In one of them, we watch the family of Somoza gathered in a suburb house, filled with luxurious trinkets - it's so good to be in the US (as a dictator family). But I didn't really get an impression of what Malle wanted to say here and how the choice of interviews was to be understood. Most of the people he talked to lead a comfortable life.
All in all, I am quite amaze to find out that it's the same guy who directed these two movies. What a coincidence I happened to watch them the same day.
Not so impressed by Louis Malle so far.

Jgrzinich - Insular regions (2005)


I wrote the name Jgrzinich on a slip of paper as I read something. Then I forgot about it. I found the paper, and googled the name. Jgrzinich is John Grzinich. He makes, among other things, sound art, ambient music and field recordings. The record I read about was Insular regions. I ordered it from Ikuisuus*. It was worth it. According to the booklet, the sounds are all recorded in Mooste, a village in Estonia. What Grzinich evokes are the ghosts of abandoned Soviet buildings. The record contains sounds recorded in an oil tank, a metal barn, in the forest, an old granary, on a lake and an estate mansion. There are two compositions. The first, ".e27 : n58" comprises a layer of drones (that sound like an organ, almost) and lots of clattering sounds in the background. The landscape we hear (is it a montage of different recordings or are all sounds recorded on the same location? I'm not sure.) really comes alive - or, should we say, what I imagine is somebody aimlessly moving around in this very industrial setting. The second composition, "..second portal", is a bit quieter than the first (that said, the first is not really loud, either). Drones surface the track here, too, but they keep changing form, one note persisting while another one fades out. That makes the music interesting. Beneath that, I imagine hearing creaking objects within the barn, and then, towards the end of the composition, I hear the forest, the wind and the frozen lake. Dripping sounds; the big Winter; silence.

I really want to say lots of things about this record but everything comes out silly. Listen for yourselves. It requires your full attention, though, otherwise it might turn bland. Insular regions will, I am sure, turn into one of my favorite records. The liner notes on the record sleeve give a glimpse into the world that the record evokes. Grzinich talks about the listening experiences he had while collecting his material, and he also writes a few things about Mooste. His notes are really helpful in attending to the music.

(Fans of Thomas Köner's Permafrost might like this.)

* I highly recommend this shop (they have a range of rare stuff from experimental rock to ambient music to noise to....). Fast delivery, good prices and friendly service. I got a few bonus records from the label. Nice.

24 August 2009

The Slits - Cut




You know about The Slits. Most probably you do. If you don't, listen to Cut (1979). It's nothing-but-essentials punk, broken reggae rhythms, clattery instruments and lots of fun. And the occasional great lyrics. It's great.

23 August 2009

Glengarry Glen Ross (1992)


There is simply no going wrong in a movie that stars Al Pacino, Kevin Spacey, Ed Harris, Jack Lemmon and Alan Arkin - and Alec Baldwin, who hasn't really impressed me before, but makes quite an outstanding job in this one. In my book, Glengarry Glen Ross contains every element of a funny movie: grumpy old men, profane language and cynical business talk. According to IMDB, the word 'fuck' is uttered 138 times. The merit of the film is really its witty, fast-paced dialogue. Theatrical - yeah - it's based on a play (by David Mamet), but that was not really a problem (dialogue-heavy, limited sets & time span). Another merit: murky mise-en-scene that matches up to the seediness of the story. And yet another merit: good acting, intense, lurid. What it's about? Corrupted salesmen. Real estate business. Robbery. Deceit. Being a loser or a winner - being prey or preyd upon. Stuff like that. It's one of the most cynical depictions of business I've ever seen.
I'm sure I will return to this movie a good few times. It's hilarious, in the best sense.
I fucking loved it and so will you.

21 August 2009

kön, igen

så här står det i kulturtidskriften Aftonbladet:

IAAF utreder om storfavoriten på 800 meter verkligen är kvinna

Caster Semenya, 18, är storfavorit på 800 meter.

En mycket omdiskuterad sådan.

Anledningen: Hennes maskulina utseende.

– Hon är väldigt, väldigt manlig, säger NRK:s expert, förre höjdhopparen Steinar Hoen.

Mycket talande formuleringar här. HON ÄR VÄLDIGT, VÄLDIGT MANLIG!!
Nu har hennes "kromosomuppsättning" undersökts. I en DN-artikel fördjupas könsmetafysiken ytterligare, den här formuleringen är en epistemologisk pärla som jag ska använda i filosofiska sammanhang många år framöver:

"Om en idrottare själv tror att hon är en kvinna är det ju inte ett medvetet fusk. Om man medvetet har fuskat blir man däremot diskad, säger Nick Davies till TT."

Tror du att du är kvinna?
Eller som man säger i Malax (åtminstone på TV):
E du flikka?